Luchtvaartmaatschappijen die nog altijd over het Russische luchtruim vliegen gaan daar vanaf nu veel meer voor betalen. Op deze manier wil Rusland compenseren voor misgelopen inkomsten.
Het Kremlin stemde onlangs in met een prijsverhoging van twintig procent. De nieuwe vergoedingen worden geheven op airlines van Russische bondgenoten en neutrale landen. De tarieven zullen met name negatieve gevolgen hebben voor Chinese luchtvaartmaatschappijen, die nog steeds dagelijks het Russische luchtruim doorkruisen.
Behalve voor de Chinese maatschappijen heeft het besluit ook gevolgen voor onder andere Emirates, Qatar Airways, Air India en Turkish Airlines. Deze airlines vliegen ook nog regelmatig over en naar Rusland. Voor het begin van de oorlog verdiende het Kremlin jaarlijks ruim 1,5 miljard euro aan vluchten die door het Russische luchtruim vlogen. Door de sancties is dit bedrag aanzienlijk gedaald.
Voordeel
Doordat Chinese maatschappijen en airlines uit de Golfstaten het luchtruim nog wel mogen gebruiken, hebben zij een groot concurrentievoordeel ten opzichte van Europese en Amerikaanse maatschappijen. Vluchten nemen namelijk minder tijd in beslag wat niet alleen de kerosinekosten beperkt maar ook fijn is voor de reiziger.
Amerikaanse senatoren lieten destijds weten het niet eens te zijn met dit voordeel en wilden maatschappijen die nog boven Rusland vliegen niet meer toelaten in de Verenigde Staten. Uiteindelijk is de sanctie nooit opgelegd. Met de invoer van hogere tarieven wordt het verschil, en ook het voordeel, kleiner.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

