De zesde Beluga XL van Airbus verliet donderdag de spuithal. De kleurstelling van het toestel verschilt ten opzichte van de andere vijf exemplaren.
Het vliegtuig, dat is gebaseerd op de Airbus A330, is het laatste exemplaar van in totaal zes Beluga XL-toestellen. Wat de zesde machine onderscheidt van de andere is dat een van de Beluga-ogen gesloten is, waardoor het vliegtuig knipoogt. Bij de andere vijf vrachttoestellen zijn beide ogen geopend.
Airbus wilde oorspronkelijk slechts vijf XL-toestellen bouwen, maar verhoogde dat aantal in 2019 naar zes. ‘Over een paar jaar kunnen we in een situatie terechtkomen dat de productie toeneemt, of een van onze Beluga XL-machines kapot gaat, en dan wordt het zesde vliegtuig onmisbaar’, aldus Betrand George, destijds hoofd van het Beluga XL-programma bij Airbus.
BelugaST
De Beluga XL is de vervanger van de verouderde en kleinere BelugaST. Het kleinere type is gebaseerd op de A300 en vloog voor het eerst in 1994. Na jaren in dienst te zijn geweest voor Airbus kunnen de vliegtuigen nu ook door externe partijen worden ingehuurd. Met cargo-chartermaatschappij ‘Airbus Beluga Transport‘ hoopt Airbus vrachtbedrijven en andere potentiële klanten een oplossing te bieden voor het vervoer van uitzonderlijk grote goederen. De service kan worden ingezet in onder meer de ruimtevaart-, energie-, defensie-, luchtvaart- en maritieme sector.