Gisteren onderschepten twee F-16’s van de Koninklijke Luchtmacht in het Nederlandse luchtruim een vliegtuig omdat er geen communicatie met het toestel mogelijk was.
Het betrof een verkeersvliegvliegtuig dat problemen had met de communicatie. Twee gevechtsvliegtuigen stegen vanaf vliegbasis Volkel op om het vliegtuig te onderscheppen. Al snel kon het contact met het toestel worden hersteld en bleek dat de piloten van het passagiersvliegtuig de verkeerde radiofrequentie hadden ingesteld. Daarop keerden de beide F-16’s terug naar de basis. Twee maanden geleden deed een vergelijkbaar voorval zich boven Duitsland voor met een Nederlands Transavia-toestel. Ook toen liep alles goed af.
Quick Reaction Alert
De bewaking van het luchtruim van Nederland, België en Luxemburg wordt om beurten verzorgd door Nederland en België. Voor de verdediging van het Nederlandse luchtruim staan twee F-16’s met bemanning 24 uur per dag, 7 dagen per week, paraat op de luchtmachtbasis in Volkel. Dit wordt ook wel de Quick Reaction Alert (QRA) genoemd. Gevechtsleiders van het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM) bewaken permanent het Nederlandse luchtruim en sturen deze F-16’s van de QRA aan. Zij controleren ook het door de NAVO aangewezen luchtruim boven de Noordzee.
Wanneer een vliegtuig ongepland over Nederland vliegt of er geen communicatie mogelijk is, stijgen de F-16’s van de QRA op om de situatie te controleren. Ze blijven in de buurt totdat het contact is hersteld of totdat het onbekende toestel het Nederlandse luchtruim verlaat. In het uiterste geval kunnen de gevechtspiloten de opdracht krijgen een toestel neer te halen.