Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemers 

    23/05/2025

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025
  • Achtergrond

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Editors’ choice

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel

    23/05/2025

    737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan

    23/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»Toekomst NL Luchtvaart»Onduidelijkheid over besluit krimp Schiphol
Toekomst NL Luchtvaart

Onduidelijkheid over besluit krimp Schiphol

RedactieDoor Redactie09/07/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Schiphol D-pier © Giel Jan Koek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het gerechtshof in Amsterdam heeft besloten dat Schiphol alsnog moet krimpen. De IATA kan zich niet vinden in het oordeel.

Vorige zomer zei het kabinet, dat inmiddels demissionair is, dat het aantal vliegbewegingen per jaar van 500.000 gereduceerd moest worden tot 440.000. Luchtvaartmaatschappijen, zowel nationaal als internationaal, verzetten zich tegen het besluit. Ze spanden een rechtszaak aan en kregen gelijk: de krimp was voorlopig van tafel. Echter, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat legde zich er niet bij neer en ging in hoger beroep. Afgelopen vrijdag werd zij in het voordeel gesteld, omdat het huidige aantal vluchten een ‘illegale situatie’ is die de staat gedoogt. De uitspraak ging echter wel over de tussentijdse reductie naar 460.000 vluchten.

Balanced Approach

De IATA zegt ‘teleurgesteld’ te zijn over de beslissing van het gerechtshof over de krimp van Schiphol. Eerder werd nog geconcludeerd dat de krimp in strijd was met de Europese regels. ‘Regeringen erkennen al lang dat de internationale luchtvaart moet werken volgens mondiale normen. Als gevolg hiervan hebben regeringen, waaronder de Nederlandse, het Verdrag van Chicago en de bijlagen, waarin de Balanced Approach is opgenomen, ondertekend. De Balanced Approach is zelfs opgenomen in de Europese wetgeving’, zegt Willie Walsh, directeur-generaal van de IATA, in een verklaring.

Opheldering vereist

KLM was niet te spreken over het besluit. Schiphol kon zich vinden in de uitkomst, maar is net zoals de luchtvaartmaatschappij van mening dat er veel onduidelijk blijft. De IATA sluit zich daarbij aan. ‘Terwijl we de uitspraak en de complexiteit ervan bestuderen, willen we duidelijkheid van de Nederlandse regering over haar bedoelingen. De volledige impact van deze beslissing op de geplande capaciteitsverminderingen is onduidelijk en er bestaan geen gevestigde internationale processen voor een dergelijke stap terug. We dringen er ook bij de Europese Commissie op aan haar wetten en luchtvaartovereenkomsten te verdedigen’, vervolgt Walsh.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
IATA KLM Krimp Rechtszaak Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025Redactie

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025Redactie

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025Hugo Sassen
Recent

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025
Populair

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?