Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    KLM annuleert vluchten naar München

    03/12/2023

    EasyJet ziet na uitgestelde krimp Schiphol nieuw probleem

    03/12/2023

    Kritiek op Schiphol-CEO: ‘Eigen koers gaan varen’

    02/12/2023

    Nieuwkomer op MAA

    02/12/2023
  • Achtergrond

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023
  • Editors’ choice

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    KLM annuleert vluchten naar München

    03/12/2023

    Nieuwkomer op MAA

    02/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»Toekomst NL luchtvaart»Onduidelijkheid over besluit krimp Schiphol
Toekomst NL luchtvaart

Onduidelijkheid over besluit krimp Schiphol

RedactieDoor Redactie09/07/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Schiphol D-pier © Giel Jan Koek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het gerechtshof in Amsterdam heeft besloten dat Schiphol alsnog moet krimpen. De IATA kan zich niet vinden in het oordeel.

Vorige zomer zei het kabinet, dat inmiddels demissionair is, dat het aantal vliegbewegingen per jaar van 500.000 gereduceerd moest worden tot 440.000. Luchtvaartmaatschappijen, zowel nationaal als internationaal, verzetten zich tegen het besluit. Ze spanden een rechtszaak aan en kregen gelijk: de krimp was voorlopig van tafel. Echter, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat legde zich er niet bij neer en ging in hoger beroep. Afgelopen vrijdag werd zij in het voordeel gesteld, omdat het huidige aantal vluchten een ‘illegale situatie’ is die de staat gedoogt. De uitspraak ging echter wel over de tussentijdse reductie naar 460.000 vluchten.

Balanced Approach

De IATA zegt ‘teleurgesteld’ te zijn over de beslissing van het gerechtshof over de krimp van Schiphol. Eerder werd nog geconcludeerd dat de krimp in strijd was met de Europese regels. ‘Regeringen erkennen al lang dat de internationale luchtvaart moet werken volgens mondiale normen. Als gevolg hiervan hebben regeringen, waaronder de Nederlandse, het Verdrag van Chicago en de bijlagen, waarin de Balanced Approach is opgenomen, ondertekend. De Balanced Approach is zelfs opgenomen in de Europese wetgeving’, zegt Willie Walsh, directeur-generaal van de IATA, in een verklaring.

Opheldering vereist

KLM was niet te spreken over het besluit. Schiphol kon zich vinden in de uitkomst, maar is net zoals de luchtvaartmaatschappij van mening dat er veel onduidelijk blijft. De IATA sluit zich daarbij aan. ‘Terwijl we de uitspraak en de complexiteit ervan bestuderen, willen we duidelijkheid van de Nederlandse regering over haar bedoelingen. De volledige impact van deze beslissing op de geplande capaciteitsverminderingen is onduidelijk en er bestaan geen gevestigde internationale processen voor een dergelijke stap terug. We dringen er ook bij de Europese Commissie op aan haar wetten en luchtvaartovereenkomsten te verdedigen’, vervolgt Walsh.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

IATA KLM Krimp Rechtszaak Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

De eerste Airbus van KLM | Column

03/12/2023Netty Buijing

‘Neponderdelen’ aangetroffen in Ryanair-vliegtuigen

03/12/2023Redactie

KLM annuleert vluchten naar München

03/12/2023Redactie

Recent

De eerste Airbus van KLM | Column

03/12/2023

‘Neponderdelen’ aangetroffen in Ryanair-vliegtuigen

03/12/2023

KLM annuleert vluchten naar München

03/12/2023
Populair

Bijzondere gebeurtenis tijdens vlucht in Boeing 747 | Video

30/11/2023

A320 vliegt per ongeluk naar verkeerde stad

29/11/2023

Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

29/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?