Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kritiek op Schiphol-CEO: ‘Eigen koers gaan varen’

    02/12/2023

    Nieuwkomer op MAA

    02/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Eurowings komt met wintersportroute vanaf Schiphol

    01/12/2023
  • Achtergrond

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023
  • Editors’ choice

    Nieuwkomer op MAA

    02/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Ingrijpende nieuwe EU-regels voor compensatie vliegreizigers

    30/11/2023

    Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

    29/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Piloten 737 waarschuwen luchtverkeersleiding
Incidenten

Piloten 737 waarschuwen luchtverkeersleiding

RedactieBy Redactie16/07/20232 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Jwh at Wikipedia Luxembourg, CC BY-SA 3.0 LU, via Wikimedia Commons
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Eind juni moest een Boeing 737-800 van Ryanair een doorstart maken op Porto Francisco de Sa Carneiro Airport toen een A321neo van Azores Airlines de startbaan op reed.

Het incident deed zich 26 juni voor. De 737, registratie EI-DLX, was vertrokken vanuit Barcelona El Prat Airport. Het toestel bevond zich volgens een rapport van de Office of Prevention and Investigation of Accidents in Civil Aviation and Rail (GPIAAF) op een hoogte van circa 85 meter en op een afstand van iets minder dan één kilometer. Op dat moment kreeg de A321neo van de luchtverkeersleiding toestemming op te lijnen voor baan 35 om zich klaar te maken voor een vlucht naar Porto Santo Airport (Madeira).  

On June 26, #Ryanair Boeing 737-800 (EI-DLX) and #AzoresAirlines Airbus A321neo (CS-TSI) became involved in a runway incursion at #Porto, Portugal 🇵🇹.

📷 © @JacdecNew#Portugal #aviation #AvGeek #avgeeks #flights #Travel #traveler pic.twitter.com/HBNQCWhQPe— FlightMode (@FlightModeblog) July 3, 2023

Dertien seconden

Het vliegtuig van Azores Airlines wachtte op instructies alvorens het kon vertrekken. De Ryanair-piloten merkten dertig seconden voor de landing op dat de A321neo op de startbaan stond. Hoewel ze toestemming hadden gekregen te landen, vroegen de vliegers om een bevestiging van hun waarneming. Vervolgens gaf de luchtverkeersleiding aan dat de 737 een doorstart moest maken. Volgens het rapport zou de machine op dertien seconden verwijderd van de landingsbaan een doorstart hebben gemaakt. Uit gegevens van Flightradar24 blijkt dat het Ryanair-vliegtuig een rondje langs de Portugese kust maakte om uiteindelijk iets na 17:00 uur lokale tijd alsnog te landen.

Minimale afstand overschreden

Het incident werd door de GPIAAF aangemerkt als ‘loss of seperation’. Dat betekent simpelweg dat een vliegtuig de minimale afstand tot een ander toestel overschrijdt. ‘GPIAAF verzamelt, in overeenstemming met haar functies en bevoegdheden, aanvullende informatie over het voorval’, schrijft de autoriteit in het rapport. Een jaar geleden moest een 737 van Ryanair ook al uitwijken voor een ander vliegtuig. Op Mallorca steeg tegelijkertijd van een ander vliegveld in de buurt van de luchthaven waarvan de 737 vertrok een Cirrus SF5-privévliegtuig op. De vliegers van de Ierse low cost carrier moesten hierop anticiperen om een crash te voorkomen.   

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

737-800 A321 Neo Incident Rapport Ryanair
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Kritiek op Schiphol-CEO: ‘Eigen koers gaan varen’

02/12/2023Redactie

Nieuwkomer op MAA

02/12/2023Redactie

Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

02/12/2023Lieneke Koornstra

Comments are closed.

Recent

Kritiek op Schiphol-CEO: ‘Eigen koers gaan varen’

02/12/2023

Nieuwkomer op MAA

02/12/2023

IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

02/12/2023
Populair

Bijzondere gebeurtenis tijdens vlucht in Boeing 747 | Video

30/11/2023

A320 vliegt per ongeluk naar verkeerde stad

29/11/2023

Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

29/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?