De Amerikaanse motorfabrikant Pratt & Whitney is een terugroepactie gestart voor 1200 van haar PW1100G-motoren, die primair worden gebruikt door de Airbus A320neo.
In enkele motoren zouden microscopische scheurtjes zijn aangetroffen in de turbinebladen. Pratt & Whitney zelf heeft de exacte aanleiding voor de terugroepactie, die de EASA en de FAA aan luchtvaartmaatschappijen doorgaven, nog niet bekendgemaakt.
Alle 1200-motoren moeten binnen een jaar worden geïnspecteerd. Daardoor komt een grote hoeveelheid vliegtuigen tijdelijk aan de grond te staan. Binnen Europa worden geen significante verstoringen verwacht als gevolg van de terugroepactie. De meeste Europese gebruikers van de A320neo kozen immers voor een andere motoroptie, namelijk de CFM LEAP-1A. Ook onder de A320’s van KLM en Transavia, waarvan de levering over enkele maanden begint, komen CFM-motoren.
De problemen met de PW-1100G spelen al langer. In mei gaf het inmiddels failliete Go First, een budgetmaatschappij uit India, de PW-1100G-motoren de schuld van haar financiële problemen. Go First stelt dat het lange tijd de helft van haar Airbus A320neo’s aan de grond moest houden vanwege motorproblemen. Daarnaast wilde Pratt & Whitney geen leasemotoren leveren, wat volgens Go First tot het faillissement leidde. Het bedrijf onderneemt momenteel juridische stappen tegen Pratt & Whitney, meldt Reuters.