Precies vandaag, maar dan in 1944 werd de Gloster Meteor, de eerste operationele straaljager van de Royal Air Force, voor het eerst ingezet. Doel: Duitse V-1 vliegende bommen onderscheppen. Helaas zonder succes. Het succes kwam wél op 4 augustus; toen werden twee van die primitieve kruisraketten neergehaald.
De Meteor werd pas in januari 1945 operationeel op het vasteland van Europa, uit angst dat het toestel in Duitse handen zou vallen. Vier Meteors Mk.III werden gestationeerd op Melsbroek, in België. Ze werden opvallend wit geschilderd omdat de geallieerde luchtafweer niet bekend was met de nieuwe straaljager. Door deze kleur zou het toestel duidelijk verschillen van z’n Duitse evenknie, de Messerschmitt Me-262.
In maart 1945 werden er Engelse Meteors gestationeerd in Nederland, en wel op Gilze-Rijen. Op 17 april werd van daaruit voor het eerst een Duits transport bij IJmuiden beschoten.
De Meteors werden door geallieerde piloten wel eens aangezien voor Messerschmitt-262’s, maar dit heeft nooit tot een verlies geleid. Tot een gevecht tussen de Me-262 en de Meteor is het nooit gekomen. En er valt alleen te speculeren hoe dat zou zijn verlopen. De Me-262 was, onder meer door zijn pijlvleugels, bijna honderd knopen sneller dan de Meteor, maar kon minder hoog vliegen. Een aantal met zuigermotor uitgeruste vliegtuigen waren zelfs sneller dan de Meteor. De motoren van de Meteor waren wel veel betrouwbaarder dan hun Duitse tegenhangers. Die laatste gingen gemiddeld slechts twintig uur mee en moesten dan al vervangen worden, terwijl de Britse Derwent Mk.I motoren zo’n honderd uur mee gingen. Belangrijke factor waren de piloten, die zich moesten aanpassen aan de snelheden van de eerste straaljagers. De vliegers van de Me-262 hadden meer gevechtservaring, al werden Duitse piloten met de dag schaarser.
De Koninklijke luchtmacht heeft de Gloster Meteor van 1948 tot 1959 gebruikt; het gaat in totaal om 220 exemplaren, verdeeld over zeven squadrons. Vijftig procent (!) van onze Hollandse Meteors ging verloren, en meer dan vijftig piloten verloren daarbij het leven.
Goof Bakker mijmert nog wat door over de Meteor.
Info: Han Gerritsen Â
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.