Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

    16/05/2025

    CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

    16/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Maatschappijen»KLM-topvrouw: ‘Houdt nog wel één tot twee jaar aan’
NL Maatschappijen

KLM-topvrouw: ‘Houdt nog wel één tot twee jaar aan’

RedactieDoor Redactie04/08/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Marjan Rintel © KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Hoewel KLM een goed tweede kwartaal achter de rug heeft, ziet topvrouw Marjan Rintel dat de luchtvaartmaatschappij in haar operaties nog steeds belemmerd wordt.

De KLM Group behaalde in de eerste helft van 2023 een omzet 5,6 miljard euro. Dat is een groei van twintig procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De operationele winst daalde van 266 miljoen euro vorig jaar naar 129 miljoen euro dit jaar. Zonder de NOW-bijdrage zou de operationele winst gelijk zijn gebleven. Rintel liet eerder weten dat inflatie een rol speelt in de resultaten. De gestegen prijzen leiden ertoe dat mensen minder geld overhouden voor vliegtickets. Diegene die wel in staat zijn tickets te kopen, betalen er meer voor.

Moeilijkheden voor KLM

Afgelopen halfjaar kreeg KLM met een aantal omstandigheden te maken die invloed uitoefenden op de bedrijfsresultaten. De CEO noemde de problemen met het bagagesysteem op Schiphol, storm Poly die in een groot aantal annuleringen en vertragingen resulteerde en de aanhoudende personeelstekorten. Daarbij vult Rintel aan dat KLM geteisterd werd door onderhoudsproblemen. Daarmee wordt onder meer gedoeld op de technische mankementen van de Embraer E195-E2. Een deel van de toestellen heeft te kampen met motorperformance-problemen. Hoewel de vliegveiligheid niet in het geding kwam, hield de luchtvaartmaatschappij de machines toch aan de grond.

Oók Transavia kent problemen

Daarnaast leidden verstoringen in de toeleveringsketen van OEM’s ertoe dat KLM (en andere luchtvaartmaatschappijen) langer moeten wachten op nieuwe onderdelen. ‘Daar zijn wij overigens niet de enige in, en ik denk dat dit nog wel een jaar of twee aanhoudt’, aldus Rintel bij BNR. Daarmee doelt de topvrouw op de problemen van Transavia. Tijdens de meivakantie moest de dochteronderneming van KLM vliegtuigen aan de grond houden doordat enkele overgenomen toestellen van het failliete Romeense Blue Air nog niet over de juiste veiligheidscertificaten beschikten. Tevens duurde onderhoud van enkele Boeings langer dan verwacht. Transavia moest noodgedwongen vluchten annuleren.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
KLM Marjan Rintel omzet Schiphol Transavia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

17/05/2025Redactie

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing
Recent

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

17/05/2025

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?