Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Waar komen die hoge winsten bij airlines vandaan?
Airlines

Waar komen die hoge winsten bij airlines vandaan?

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek04/08/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Air BP
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Gelet op de resultaten van luchtvaartmaatschappijen in het eerste halfjaar, kan er gesteld worden dat de commerciële luchtvaart weer op volle toeren draait. Ondanks de inflatie blijven mensen geld overhouden voor het kopen van vliegtickets, wat leidt tot een hogere omzet en meer winst bij airlines omdat zij een hogere prijs per ticket rekenen. Na een aantal zure jaren vanwege de coronacrisis lijkt er nu weer een zoet jaar te zijn aangebroken.

Lufthansa-CEO Carsten Spohr durft zelfs te stellen dat “de vraag naar vliegen exceptioneel hoog blijft.” Hij is dan ook niet bang dat deze opleving beperkt blijft tot alleen de zomer. De piek van het drukste seizoen van het jaar wordt inmiddels verlengd tot oktober en ook de boekingen voor de rest van het jaar zitten op meer dan 90 procent van het niveau van voor de coronacrisis. Behalve het hoge aantal boekingen zien meerdere luchtvaartmaatschappijen dat de vraag naar hun premiumproducten, zoals KLM’s Economy Comfort, groot is.

Lage olieprijzen

Hoewel de inkomsten dus hoog zijn concludeert het Amerikaanse Visual Approach Analytics op basis van data analyses dat het vooral de lagere olieprijzen zijn die voor de winsten zorgden. Onderstaande grafiek laat zien dat de olieprijzen aan de Amerikaanse Gulf Coast, de olierijke zuidkust waar de kerosine voor de Amerikaanse luchtvaart vandaan komt, ten opzichte van het twee kwartaal van 2022 flink zijn afgenomen. 

Niet alleen in de Verenigde Staten profiteren luchtvaartmaatschappijen van de lage olieprijzen. Uit cijfers van Air France-KLM blijkt dat zij het afgelopen kwartaal elf procent minder voor brandstof betaalden dan in dezelfde periode vorig jaar.

De analyse van Visual Approach Analytics laat de gevoeligheid van de bedrijfsresultaten in de luchtvaart zien. Ondanks dat de consument grote interesse toont in vliegreizen, en daar via inflatie en premiumproducten meer voor betaalt dan in het verleden, lijken zwarte cijfers toch vooral afhankelijk van externe factoren zoals olieprijzen.

Luchtvaartmaatschappijen publiceren aan de lopende band persberichten over het lagere kerosineverbruik dat hun vernieuwde vloot heeft, maar de winsten blijven onverminderd afhankelijk van hoeveel er betaald moet worden voor kerosine. De uitdaging blijft dan ook om grip te houden op de kosten, zelfs wanneer de inkomsten op het hoogste punt in jaren staan.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Kwartaalcijfers olieprijs omzet winst
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

Maatschappij schrapt routes om opmerkelijke reden

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Maatschappij schrapt routes om opmerkelijke reden

18/06/2025

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?