• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    TUI breidt uit op Antwerpen

    27/09/2023

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»Toekomst NL luchtvaart»Met KLM elektrisch de lucht in vanaf Schiphol
Toekomst NL luchtvaart

Met KLM elektrisch de lucht in vanaf Schiphol

Florimond de RooyBy Florimond de Rooy03/09/20233 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM / Arnoud Raeven
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

KLM werkte deze week mee aan de eerste Electric Flying Connection Tour waarbij de luchtvaartmaatschappij samen met Electric Flying Connection (EFC) en de E-Flight Academy een aantal volledig elektrische lesvluchten uitvoerde tussen Schiphol en Lelystad Airport. 

Door zelf betrokken te zijn bij de vluchtuitvoering hoopt KLM een beter beeld te krijgen van elektrisch vliegen en wat daar op operationeel vlak bij komt kijken. Zo moeten er bijvoorbeeld oplaadfaciliteiten aanwezig zijn op de luchthavens en dient er rekening te worden gehouden met de laadtijd van het toestel.

De vluchten werden uitgevoerd met Pipistrel Velis Electro’s, tweezits hoogdekkers met een leeggewicht van grofweg 425 kilo. Het vliegtuig kan in totaal een uur in de lucht blijven, maar moet een reserve van tien minuten aanhouden. Wanneer het toestel tussen verschillende vliegvelden vliegt, zoals Schiphol en Lelystad, betreft het een reserve van 30 minuten, waardoor de totale vliegtijd niet meer dan een half uur mag zijn. Na iedere vlucht moet de Velis Elektro ongeveer net zo lang opladen als dat er is gevlogen. 

In totaal werden er achttien vluchten uitgevoerd tussen Schiphol en Lelystad waarbij diverse betrokkenen zelf konden ervaren hoe het is om elektrisch te vliegen. Alhoewel de Velis Elektro nog moeilijk te vergelijken is met een passagiersvliegtuig, verwacht KLM veel te kunnen leren van de proef.

v.l.n.r. Jolanda Stevens, Maarten Stienen en Jurjen de Jong (EFC) © KLM / Arnoud Raeven

‘Om de luchtvaart verder te verduurzamen moeten we nieuwe technieken en innovaties in de praktijk uitproberen. Wat met de middelen van vandaag in het klein wordt neergezet kan een belangrijke stimulans zijn voor de schaalbaarheid van deze toepassingen in de toekomst’, zegt Jolanda Stevens, programmamanager Zero Emission Aviation bij KLM.

‘De eerste tien jaar zal het moeilijkste zijn. Niet alleen vanwege de ontwikkeling van de vliegtuigen, maar vooral vanwege de infrastructuur om het vliegen heen. Het zal niet in een keer heel groot zijn, dat kan ook niet. Bij KLM kijken we naar wat nu haalbaar is en welke mogelijkheden er zijn. Als het dan wat kleiner is, hoe gaan we dat dan toe kunnen passen? En waar? Dat is iets waar wij nu over aan het nadenken zijn’, aldus Stevens.

‘Met een elektrisch vliegtuig zijn we er nog niet. Als airline kijken we vooral hoe elektrisch vliegen in ons businessmodel past. Welke mogelijkheden zijn er? Is dat alleen nu tussen Lelystad en Amsterdam of is dat op een route die per trein of auto slecht bereikbaar is en waar je ook niet honderden mensen tegelijk hoeft te vervoeren? Wij verbinden mensen en plekken op de wereld met elkaar. Dit zou daar een mooie aanvulling op zijn’, stelt Maarten Stienen, Chief Operating Officer (COO) van KLM.

De keuze voor de Pipistrel Velis Electro was voor de hand liggend aangezien het type al enige tijd in gebruik is bij E-Flight Academy als lesvliegtuig. Naast lesvliegtuigen zullen de komende jaren de eerste elektrische passagiersvliegtuigen op de markt komen, zoals de Eviation Alice, die plaats kan bieden aan negen reizigers. Volgens de huidige verwachtingen zullen de eerste elektrische vliegtuigen met voldoende capaciteit en vliegbereik om grootschalig commercieel ingezet te worden vanaf 2035 op het toneel verschijnen.

  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

E-Flight E-Flight Academy EFC KLM Lelystad Airport Pipistrel Pipistrel Velis Electro Schiphol
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Florimond de Rooy

Redacteur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in de wereld van het zweefvliegen, de keus maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de technische en commerciële ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Related Posts

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023Redactie

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023Redactie

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?