Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»Toekomst NL Luchtvaart»Met KLM elektrisch de lucht in vanaf Schiphol
Toekomst NL Luchtvaart

Met KLM elektrisch de lucht in vanaf Schiphol

Florimond de RooyDoor Florimond de Rooy03/09/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM / Arnoud Raeven
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

KLM werkte deze week mee aan de eerste Electric Flying Connection Tour waarbij de luchtvaartmaatschappij samen met Electric Flying Connection (EFC) en de E-Flight Academy een aantal volledig elektrische lesvluchten uitvoerde tussen Schiphol en Lelystad Airport. 

Door zelf betrokken te zijn bij de vluchtuitvoering hoopt KLM een beter beeld te krijgen van elektrisch vliegen en wat daar op operationeel vlak bij komt kijken. Zo moeten er bijvoorbeeld oplaadfaciliteiten aanwezig zijn op de luchthavens en dient er rekening te worden gehouden met de laadtijd van het toestel.

De vluchten werden uitgevoerd met Pipistrel Velis Electro’s, tweezits hoogdekkers met een leeggewicht van grofweg 425 kilo. Het vliegtuig kan in totaal een uur in de lucht blijven, maar moet een reserve van tien minuten aanhouden. Wanneer het toestel tussen verschillende vliegvelden vliegt, zoals Schiphol en Lelystad, betreft het een reserve van 30 minuten, waardoor de totale vliegtijd niet meer dan een half uur mag zijn. Na iedere vlucht moet de Velis Elektro ongeveer net zo lang opladen als dat er is gevlogen. 

In totaal werden er achttien vluchten uitgevoerd tussen Schiphol en Lelystad waarbij diverse betrokkenen zelf konden ervaren hoe het is om elektrisch te vliegen. Alhoewel de Velis Elektro nog moeilijk te vergelijken is met een passagiersvliegtuig, verwacht KLM veel te kunnen leren van de proef.

v.l.n.r. Jolanda Stevens, Maarten Stienen en Jurjen de Jong (EFC) © KLM / Arnoud Raeven

‘Om de luchtvaart verder te verduurzamen moeten we nieuwe technieken en innovaties in de praktijk uitproberen. Wat met de middelen van vandaag in het klein wordt neergezet kan een belangrijke stimulans zijn voor de schaalbaarheid van deze toepassingen in de toekomst’, zegt Jolanda Stevens, programmamanager Zero Emission Aviation bij KLM.

‘De eerste tien jaar zal het moeilijkste zijn. Niet alleen vanwege de ontwikkeling van de vliegtuigen, maar vooral vanwege de infrastructuur om het vliegen heen. Het zal niet in een keer heel groot zijn, dat kan ook niet. Bij KLM kijken we naar wat nu haalbaar is en welke mogelijkheden er zijn. Als het dan wat kleiner is, hoe gaan we dat dan toe kunnen passen? En waar? Dat is iets waar wij nu over aan het nadenken zijn’, aldus Stevens.

‘Met een elektrisch vliegtuig zijn we er nog niet. Als airline kijken we vooral hoe elektrisch vliegen in ons businessmodel past. Welke mogelijkheden zijn er? Is dat alleen nu tussen Lelystad en Amsterdam of is dat op een route die per trein of auto slecht bereikbaar is en waar je ook niet honderden mensen tegelijk hoeft te vervoeren? Wij verbinden mensen en plekken op de wereld met elkaar. Dit zou daar een mooie aanvulling op zijn’, stelt Maarten Stienen, Chief Operating Officer (COO) van KLM.

De keuze voor de Pipistrel Velis Electro was voor de hand liggend aangezien het type al enige tijd in gebruik is bij E-Flight Academy als lesvliegtuig. Naast lesvliegtuigen zullen de komende jaren de eerste elektrische passagiersvliegtuigen op de markt komen, zoals de Eviation Alice, die plaats kan bieden aan negen reizigers. Volgens de huidige verwachtingen zullen de eerste elektrische vliegtuigen met voldoende capaciteit en vliegbereik om grootschalig commercieel ingezet te worden vanaf 2035 op het toneel verschijnen.

  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven
  • © KLM / Arnoud Raeven

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
E-Flight E-Flight Academy EFC KLM Lelystad Airport Pipistrel Pipistrel Velis Electro Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Florimond de Rooy

Commercieel directeur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in het zweefvliegen, de keuze maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de commerciële en technische ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025Redactie

Keert KLM terug naar Israël?

14/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?