• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Podcast»Mooie Wleugel | Goof
Podcast

Mooie Wleugel | Goof

Goof BakkerBy Goof Bakker06/09/2023Updated:06/09/20232 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Matt Hecht, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vandaag maar dan in 1942, werd de Chance Vought F4U ‘Corsair’ in dienst genomen. 

Wat een bijzonder ding! Korte dikke pootjes. Goed bij het landen op een stampend en rollend vliegdekschip, zo dachten de ontwerpers. Maar tegelijkertijd een enorme propeller. Want er moesten uiteindelijk drieduizend PK’s aan de luchtmoleculen doorgegeven kunnen worden. 

De ‘prop clearance’ werd een probleem. Wat doe je dan, als je die twee dingen toch wilt combineren? Juist! Je buigt/knikt de vleugels een beetje door. Krijg je een W-vleugel. Kijk maar eens naar de foto. Bijkomend voordeel is dat de vleugel dan ook nog eens een hele goeie hoek maakt met de romp. De interferentieweerstand neemt af. En dat heeft weer allerlei aerodynamische voordelen. 

Nadeel: een venijnig-ingewikkelde constructie.  

Het landen op een vliegdekschip ging in eerste instantie trouwens ook nog niet van een leien dakje. De Corsair (=zeerover) stuiterde alle kanten op, maar niet de goeie. Daarom werden de toestellen min-of-meer cadeau gedaan aan de mariniers. Die vochten, evenals de US Navy, in Stille Zuidzee tegen de Japanners, maar hadden geen vliegdekschepen ter plekke. De Mariniers opereerden vanaf koraaleilanden, vol malaria en muskieten. 

Later leerden de Engelsen, die ook meteen verliefd werden op dit prachtige vliegtuig, en er een heel zootje aanschaften, de Amerikanen pas hoe je een Corsair op een vliegdekschip moet neerzetten. Omdat door de enorme neus het landen erg moeilijk was. Tot de Britten het bedachten dat je, in plaats van in rechte lijn, veel beter met een lange, wijde bocht naar het schip toe kon vliegen. Zodat je tot heel kort voor de landing goed zicht houdt op het vliegdek.

Vooruit: als afsluiter nog een anekdote. Corsairs vochten in aan de goeie kant in WW2 en Korea, aan de foute (Franse) kant in Indochina, Algerije en Tunesië, maar ook één keer tegen elkáár! Op grond van een betwiste uitslag van een voetbalwedstijd brak in 1969 een oorlog uit tussen Honduras en El Salvador. Beide luchtmachten hadden Corsairs.  

Echt een bizar verhaal dat past bij dit bijzondere toestel. Geniet er maar van, kijk wat filmpjes of luister naar mijn verhaaltje, als je even tijd hebt.

Goof Bakker, die als u deze link aanklikt nog wat door-mijmert over mooie vliegtuigen en zo.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

F4U Corsair Goof Podcast
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Related Posts

Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

03/10/2023Joost den Hoed

De beste business class van Europa? | Flight Report

01/10/2023Florimond de Rooy

Vliegen is zoveel meer

30/09/2023Renske Dragt

Comments are closed.

Recent

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?