Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

    16/05/2025

    CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

    16/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025
  • Achtergrond

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025
  • Editors’ choice

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Krijgt KLM gelijk? ‘Dit is echt voer voor juristen’
Vliegtuigen

Krijgt KLM gelijk? ‘Dit is echt voer voor juristen’

RedactieDoor Redactie07/09/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Nicky Boogaard from Hardinxveld-Giessendam, Netherlands, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Marjan Rintel, topvrouw van KLM, stelt dat cijfers uit 2014 gebruikt zijn om een krimp op Schiphol te rechtvaardigen. Volgens Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft, hebben beide partijen ‘een beetje gelijk’.

Het kabinet, dat inmiddels demissionair is, bepaalde dat Schiphol moet krimpen wegens de geluidsoverlast en de CO2-uitstoot. In eerste instantie leek de reductie af te stevenen op jaarlijks 440.000 vluchten, maar na een rechtszaak en een hoger beroep is dat inmiddels bijgesteld naar 460.000. Tóch is Rintel in een brief aan de Tweede Kamer, die in handen is van De Telegraaf, niet te spreken over de krimp. In vergelijking met 2014 zijn vliegtuigen volgens de KLM-CEO 50 procent stiller geworden en wijzen berekeningen van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) erop dat er ruimte is voor jaarlijks 487.000 vliegbewegingen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meent echter dat de luchtvaartmaatschappij geen rekening houdt met het Luchthavenbesluit van 2008.

Vloot verandert

Het demissionaire kabinet wil daarom terug naar het wettelijke kader waarin gekeken wordt naar de vlootsamenstelling van 2014. Echter, Rintel zegt dat dit niet representatief is, omdat vliegtuigen met veel lawaai, waaronder de Boeing 747, uit de vloot gehaald zijn. Daarnaast nadert de 737 het einde van haar tijdperk bij KLM. Inmiddels heeft de luchtvaartmaatschappij de Dreamliner naar Amsterdam gehaald en wordt de vloot volgend jaar vernieuwd met A320neo-toestellen. Volgens Melkert een lastige discussie. ‘Mijn inschatting is dat dat dan wel weer voor de rechter zal eindigen, dit is echt voer voor juristen. Eigenlijk heeft iedereen een beetje gelijk. KLM zegt dat de vloot stiller is geworden, een groep omwonenden zegt nog steeds overlast te ervaren. Dus ik vrees dat je echt niet zo makkelijk er uit gaat komen’, licht Melkert toe bij BNR. Zelf is hij van mening dat de vlootvernieuwing een rol speelt in de beperking van geluidsoverlast.  


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
kabinet KLM Krimp ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025Lieneke Koornstra

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025Redactie

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025Redactie
Recent

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?