Airbus verwacht dat haar dochteronderneming, Airbus Beluga Transport, binnen enkele weken haar Air Operator Certificate (AOC) zal ontvangen van de Franse luchtvaartautoriteit. De maatschappij zal zich met oude Airbus Beluga’s richten op chartervluchten voor ongebruikelijk grote vracht.
Het plan om verouderde BelugaST-vliegtuigen te verhuren aan derden bestaat al langer. De vliegtuigbouwer heeft voor haar eigen gebruik de BelugaXL, die gebaseerd is op een A330, in gebruik genomen. De op de oudere A300 gebaseerde BelugaST’s kunnen volgens Airbus echter nog jaren mee. De ST’s hebben gemiddeld 15.000 cycli gevlogen, terwijl ze ontworpen zijn voor 30.000 cycli.
Eind 2021 werd al een eerste test uitgevoerd, waarbij een Airbus-helikopter van het Franse Marignane naar Kobe in Japan werd gevlogen. De Beluga maakte daarbij drie tankstops: in Warschau (Polen), Novosibirsk (Rusland) en Seoul (Zuid-Korea).
Phillippe Sabo, die bij Airbus het overmaatse transport overziet, denkt dat het bedrijf met de Beluga een nieuwe markt kan aanboren. Ook verwacht hij dat de grote toestellen bij klanten voor nieuwe mogelijkheden zorgen. ‘In het geval van helikopters is het echt een voordeel dat die niet eerst gedemonteerd hoeven te worden. Op dezelfde manier kunnen ook de grootste motoren voor commerciële vliegtuigen in één keer vervoerd worden.’
De afgelopen jaren deden de BelugaST-toestellen vooral dienst voor het vervoer van grote onderdelen tussen de Europese fabrieken van Airbus zelf. Zes nieuwere, extra grote BelugaXL’s zullen deze taak nu volledig overnemen. Binnenkort hoopt Airbus de gehele ST-vloot over te dragen aan de nieuwe Beluga Transport-tak.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
