Lufthansa heeft aangekondigd langer te blijven vliegen met haar oudere Airbus A320ceo’s vanwege aanhoudende problemen met de motoren van haar A320neo’s.
De nieuwe A320’s van Lufthansa zijn voorzien van Pratt & Whitney PW1100G-motoren, die al enige tijd met problemen kampen. Nadat recent microscopische scheurtjes zijn gevonden in de turbinebladen van enkele motoren, is Pratt & Whitney een terugroepactie gestart.
Het komende jaar verwacht Lufthansa gemiddeld maar liefst twintig toestellen tegelijk aan de grond te moeten houden, waardoor er een capaciteitstekort ontstaat bij de Duitse maatschappij. Het is nog onbekend of er ook in het netwerk gesneden zal moeten worden door het gebrek aan vliegtuigen.
De problemen met de PW1100G-motoren zijn niet nieuw. Eerder dit jaar gaf de inmiddels failliete Indiase budgetmaatschappij Go First de PW1100G-motoren de schuld van haar financiële problemen. De maatschappij beweert dat ze lange tijd de helft van haar Airbus A320neo’s aan de grond moest houden vanwege problemen met de motoren.