Vanaf 3 oktober voert Air Belgium geen passagiersvluchten meer uit, maakte de luchtvaartmaatschappij maandag bekend. De airline wil op herorganiseren om de toekomst en ontwikkeling van het bedrijf te garanderen.
Air Belgium geeft in een verklaring aan dat ‘een aaneenschakeling van externe gebeurtenissen de onderneming de afgelopen jaren hebben verzwakt’. Het bedrijf duidt daarmee op de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne, hoge brandstofprijzen en de inflatie. Verder stelt de airline dat passagiersvluchten ‘chronisch onrendabel blijken te zijn’ als gevolg van de gegroeide concurrentie.
Air Belgium wil na het stopzetten van passagiersvluchten nog enkel vrachtvluchten uitvoeren en vliegtuigen verhuren aan andere luchtvaartmaatschappijen. Behalve de focus leggen op die twee activiteiten heeft de onderneming de rechtbank gevraagd een herstructureringsprocedure te mogen starten. Zo kan de airline het voortbestaan van het bedrijf garanderen. Air Belgium geeft te kennen alle geboekte vliegreizen na 3 oktober te annuleren en terug te betalen.
Tweede keer
Air Belgium besloot al eens eerder te stoppen met het onderhouden van lijndiensten. De maatschappij voerde in 2018 haar eerste passagiersvlucht uit tussen Brussels South Charleroi Airport en Hong Kong. De airline besloot al na vier maanden te stoppen met de vluchten, die drie keer per week werden uitgevoerd, omdat de toestellen zo goed als leeg bleven. Een jaar later deed de maatschappij een nieuwe poging om eigen vluchten uit te voeren. Nu komt dat weer ten einde.