Verbeterde drukcabine, verbeterde auto-throttle en een nieuw, meer sustainable interieur. O ja, en verbeterde rolluikjes voor de ramen. Gewoon weer handmatig te bedienen jaloezieën, in plaats van elektrische-met-een-knopje. De splinternieuwe Beech King Air 360 die gisteren aan Nederland werd voorgesteld bij King Air-grootverbruiker Zeusch, komt met de nodige innovatie.
Begrijp ons goed: het concept is al in productie vanaf de jaren eventig van de vorige eeuw en kent, behalve de nogal exotische Piaggio Avanti, en de inmiddels al niet meer geproduceerde Embraers Brasilia en Bandeirante, eigenlijk geen concurrenten (meer). Zeker vermelding verdient de Fokker Frienship, die ook veel langer en gelukkiger had kunnen leven als er meer wijsheid geweest was.
In Nederland wordt de King Air met name ingezet door Zeusch op Lelystad en Slagboom & Peters op Teuge. De laatste vrijwel alleen voor ‘aerial mapping’, de eerste onderneming daarnaast ook voor pax-vervoer, als vliegende ambulance en als vliegend verbindingsstation voor het doorgeven van media-content bij grote (sport-) evenementen.
De King Air vervoert een man of tien met een snelheid van tegen de zeshonderd kilometer per uur, en kan gebruik maken van onverharde, korte banen. Dat maakt ‘m sterk in point-to-point-vervoer, waar noch airliners noch de businessjets in uitblinken.

Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
