• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023

    Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

    28/11/2023

    Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

    28/11/2023

    Weeze profiteert van privéjet-verbod

    27/11/2023

    KLM Flight Academy voert geluidsbelevingsvlucht uit

    27/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023

    Corendon 737 keert terug naar Schiphol

    25/11/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Business Jets»Vreemde eenling: Piaggio Avanti
Business Jets

Vreemde eenling: Piaggio Avanti

Goof BakkerDoor Goof Bakker27/09/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Foto: Goof Bakker
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vandaag (of eigenlijk gisteren), maar dan in 1986, maakte de wonderlijke Piaggio P-180 Avanti zijn eerste vlucht. 

Met enige fantasie betreft het een Nederlands product, want de in de USA werkende Nederlandse TU-ingenieur Jan Roskam zette het toestel op de tekentafel. 

De Avanti is een zogenaamd een eend-vliegtuig. Principieel beter dan 99 procent van alle andere vliegtuigconcepten, maar in de praktijk toch opmerkelijk weinig toegepast. Wie wil weten waarom luistert even de aansluitende podcast onder dit bericht.

Piaggio’s concept heeft trouwens niet alleen maar voordelen. De twee duw-propellers zorgen weliswaar voor aangename geluidsniveau’s in de cabine (het geluid ijlt na!), maar voor luisteraars op de grond ligt dat anders. De lucht is namelijk via de reeds gepasseerde vleugeloppervlakken tot grote onrust gebracht, om vervolgens door de grote vijfbladsprops nógmaals aan stukken geslagen te worden. Dat veroorzaakt een snerpend geluid, dat wel eens vergeleken wordt met de bekende vingernagel op het schoolbord.

De motoren zijn natuurlijk Pratt & Whitney PT-6’en, elk met achthonderd paardenkrachten. Een motorkeuze waar nog nooit een fabrikant spijt van gekregen heeft. Het toestel bereikt daarmee snelheden tot vierhonderd knopen, oftewel (maal-twee-minus-tien-procent) pakweg 720 kilometer per uur. Dat is bijna zo snel als een airliner. 

Opmerkelijk genoeg vliegt de Piaggio Avanti ook op airliner-niveau, zo rond de 40.0000 voet. Helaas wel in een gezellig druk luchtruim, vol Boeings en Airbussen, terwijl pakweg vier kilometer lager allerlei turboprops rondsnorren in de heerlijke leegte.

Meer weten? Goof Bakker ‘podcast’ nog een tijdje door over de Avanti als u hier klikt. Onder meer over eigen ervaringen met het bijzondere concept van Piaggio.

Info: Han Gerritsen

Avanti! | Column Goof

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Goof Goof Piaggio Podcast
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Cathay Pacific neigt naar A350

28/11/2023Redactie

Comac presenteert nieuwe C919-varianten

28/11/2023Redactie

Aurigny zet enige Embraer 190 te koop

28/11/2023Redactie

Recent

Iran koopt straaljagers in Rusland

28/11/2023

Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

28/11/2023

Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

28/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

KLM E190 vliegt ondanks noodtoestand door

23/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?