Precies vandaag (of eigenlijk gisteren), maar dan in 1986, maakte de wonderlijke Piaggio P-180 Avanti zijn eerste vlucht.
Met enige fantasie betreft het een Nederlands product, want de in de USA werkende Nederlandse TU-ingenieur Jan Roskam zette het toestel op de tekentafel.
De Avanti is een zogenaamd een eend-vliegtuig. Principieel beter dan 99 procent van alle andere vliegtuigconcepten, maar in de praktijk toch opmerkelijk weinig toegepast. Wie wil weten waarom luistert even de aansluitende podcast onder dit bericht.
Piaggio’s concept heeft trouwens niet alleen maar voordelen. De twee duw-propellers zorgen weliswaar voor aangename geluidsniveau’s in de cabine (het geluid ijlt na!), maar voor luisteraars op de grond ligt dat anders. De lucht is namelijk via de reeds gepasseerde vleugeloppervlakken tot grote onrust gebracht, om vervolgens door de grote vijfbladsprops nógmaals aan stukken geslagen te worden. Dat veroorzaakt een snerpend geluid, dat wel eens vergeleken wordt met de bekende vingernagel op het schoolbord.
De motoren zijn natuurlijk Pratt & Whitney PT-6’en, elk met achthonderd paardenkrachten. Een motorkeuze waar nog nooit een fabrikant spijt van gekregen heeft. Het toestel bereikt daarmee snelheden tot vierhonderd knopen, oftewel (maal-twee-minus-tien-procent) pakweg 720 kilometer per uur. Dat is bijna zo snel als een airliner.
Opmerkelijk genoeg vliegt de Piaggio Avanti ook op airliner-niveau, zo rond de 40.0000 voet. Helaas wel in een gezellig druk luchtruim, vol Boeings en Airbussen, terwijl pakweg vier kilometer lager allerlei turboprops rondsnorren in de heerlijke leegte.
Meer weten? Goof Bakker ‘podcast’ nog een tijdje door over de Avanti als u hier klikt. Onder meer over eigen ervaringen met het bijzondere concept van Piaggio.
Info: Han Gerritsen