Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Business Jets»Vreemde eenling: Piaggio Avanti
Business Jets

Vreemde eenling: Piaggio Avanti

Goof BakkerDoor Goof Bakker27/09/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Foto: Goof Bakker
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vandaag (of eigenlijk gisteren), maar dan in 1986, maakte de wonderlijke Piaggio P-180 Avanti zijn eerste vlucht. 

Met enige fantasie betreft het een Nederlands product, want de in de USA werkende Nederlandse TU-ingenieur Jan Roskam zette het toestel op de tekentafel. 

De Avanti is een zogenaamd een eend-vliegtuig. Principieel beter dan 99 procent van alle andere vliegtuigconcepten, maar in de praktijk toch opmerkelijk weinig toegepast. Wie wil weten waarom luistert even de aansluitende podcast onder dit bericht.

Piaggio’s concept heeft trouwens niet alleen maar voordelen. De twee duw-propellers zorgen weliswaar voor aangename geluidsniveau’s in de cabine (het geluid ijlt na!), maar voor luisteraars op de grond ligt dat anders. De lucht is namelijk via de reeds gepasseerde vleugeloppervlakken tot grote onrust gebracht, om vervolgens door de grote vijfbladsprops nógmaals aan stukken geslagen te worden. Dat veroorzaakt een snerpend geluid, dat wel eens vergeleken wordt met de bekende vingernagel op het schoolbord.

De motoren zijn natuurlijk Pratt & Whitney PT-6’en, elk met achthonderd paardenkrachten. Een motorkeuze waar nog nooit een fabrikant spijt van gekregen heeft. Het toestel bereikt daarmee snelheden tot vierhonderd knopen, oftewel (maal-twee-minus-tien-procent) pakweg 720 kilometer per uur. Dat is bijna zo snel als een airliner. 

Opmerkelijk genoeg vliegt de Piaggio Avanti ook op airliner-niveau, zo rond de 40.0000 voet. Helaas wel in een gezellig druk luchtruim, vol Boeings en Airbussen, terwijl pakweg vier kilometer lager allerlei turboprops rondsnorren in de heerlijke leegte.

Meer weten? Goof Bakker ‘podcast’ nog een tijdje door over de Avanti als u hier klikt. Onder meer over eigen ervaringen met het bijzondere concept van Piaggio.

Info: Han Gerritsen

Avanti! | Column Goof

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Goof Goof Piaggio Podcast
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025Redactie

EasyJet-vlucht naar Zwitserland trekt veel bekijks 

13/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?