• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023

    Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

    28/11/2023

    Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

    28/11/2023

    Weeze profiteert van privéjet-verbod

    27/11/2023

    KLM Flight Academy voert geluidsbelevingsvlucht uit

    27/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023

    Corendon 737 keert terug naar Schiphol

    25/11/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Travel»Flight Reports»De beste business class van Europa? | Flight Report
Flight Reports

De beste business class van Europa? | Flight Report

Florimond de RooyDoor Florimond de Rooy01/10/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Waar de business class bij de meeste Europese maatschappijen vrijwel identiek is, lijkt Swiss zich toch te kunnen onderscheiden van de rest, zelfs van haar eigen moederbedrijf Lufthansa. Hoe doen de Zwitsers dat?

Het geheim van Swiss zit niet in de service en al helemaal niet in de lounge, die op Schiphol ondermaats kan worden genoemd. Wat de luchtvaartmaatschappij wel beter doet dan haar concurrenten is het inzetten van Airbus A220’s, ook regelmatig op de route naar Amsterdam. 

  • Lounge op Schiphol © Up in the Sky
  • Lounge op Schiphol © Up in the Sky

Net als de meeste andere Europese maatschappijen gebruikt Swiss in haar Europese business class dezelfde stoelen als in economy, maar zit je altijd naast een lege stoel. Door de 3-2-indeling in de A220 betekent dit dat je de rij van twee volledig voor jezelf kunt hebben. Maatschappijen als KLM Cityhopper en Lufthansa Cityline laten in hun Embraers en CRJ’s, die ook rijtjes van twee hebben in de business class, de stoel naast je niet vrij.

Ruime business class aan boord van de Swiss A220 © Up in the Sky

De cabine van de A220 voelt, zeker wanneer enkele stoelen leeg zijn, erg ruim aan. De bagagebakken en raampjes zijn opvallend groot, wat de reiservaring erg aangenaam maakt. De installatie van kleine schermpjes op de bagagebakken, waarop de vlucht gevolgd kan worden, is een leuke toevoeging die niet vaak voorkomt op Europese vluchten.

Op de service van Swiss is weinig aan te merken. Tijdens de relatief korte vlucht van Amsterdam naar Zürich serveert de maatschappij een uitgebreid ontbijt. Het cabinepersoneel houdt alles nauwlettend in de gaten en zorgt ervoor dat de kop koffie nooit leeg is. 

  • Ontbijt en..
  • ..koffie met de traditionele Swiss-chocolaatjes

Het is lastig voor maatschappijen om een Europese business class te ontwerpen die écht anders is dan die van de concurrentie. De maaltijdservice en stoelen zijn, vanwege de korte vliegduur en narrowbody-vliegtuigen, bij alle maatschappijen nagenoeg vergelijkbaar. De service van Swiss is zonder twijfel goed, maar niet beter dan die van Lufthansa of KLM.

Toch heeft Swiss een manier gevonden om de rest een stap voor te blijven: de Airbus A220.

© Up in the Sky

Is een upgrade naar de business class van Swiss de meerprijs waard? Soms wel.

Op een vlucht van minder dan twee uur is het haast altijd onzinnig om een business-ticket aan te schaffen. Een maaltijd en wat meer beenruimte is simpelweg onvoldoende om de meerprijs te kunnen rechtvaardigen. Toch is het voor sommige reizigers juist verstandig om business te vliegen.

Net als bij veel andere maatschappijen moet er bij Swiss flink in de buidel getast worden voor stoelselectie en ruimbagage. Zo nu en dan heeft de maatschappij echter aantrekkelijk geprijsde business-tickets die vrijwel hetzelfde kosten als een economy ticket met stoelselectie en ruimbagage bijgeboekt. In dat geval is de upgrade, zelfs als het iets duurder is, het zeker waard!

Let bij het boeken van een ticket, of het nu economy of business is, goed op het type vliegtuig. Uiteindelijk is dat hetgene wat echt een verschil maakt.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

A220 Airbus A220 Business class Flight Report Review Swiss
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Florimond de Rooy

Redacteur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in de wereld van het zweefvliegen, de keus maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de technische en commerciële ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Cathay Pacific neigt naar A350

28/11/2023Redactie

Comac presenteert nieuwe C919-varianten

28/11/2023Redactie

Aurigny zet enige Embraer 190 te koop

28/11/2023Redactie

Recent

Iran koopt straaljagers in Rusland

28/11/2023

Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

28/11/2023

Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

28/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

KLM E190 vliegt ondanks noodtoestand door

23/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?