Rob Jetten, demissionair minister voor Klimaat en Energie, geeft uitleg waarom hij eerder dit jaar vanuit Schiphol naar Groningen vloog.
Op 12 juni dit jaar stapte Jetten aan boord van het regeringsvliegtuig, de Boeing 737-700 met registratie PH-GOV. De vlucht naar Groningen Airport Eelde telde 152 kilometer en werd in negentien minuten afgelegd. De tussenstop maakte deel uit van het werkbezoek samen met koning Willem-Alexander aan verschillende waterstofprojecten in Spanje. De koning stapte in op Groningen Airport Eelde. De vlucht stond echter haaks op het verkiezingsprogramma van D66. Daarin staat dat de partij ‘af wil van vervuilende vluchten op korte afstand tot 700 kilometer’. Zijn vlucht van Schiphol naar Groningen noemt Jetten ‘niet het beste voorbeeld’. ‘Ik ging op werkbezoek naar het buitenland met de Koning en dit was de enige manier die logistiek te organiseren was. Groningen was overigens niet het eindstation’, zegt Jetten aan tafel bij Humberto.
Trein als alternatief
Ondanks dat wil Jetten per trein reizen naar andere steden die op een afstand van minder dan 700 kilometer liggen. Daar ziet Marjan Rintel, CEO van KLM, eveneens soelaas in. De voormalig NS-topvrouw, die tegenover Jetten aan tafel zat bij Tan, gaf eerder aan dat het air/railaanbod versterkt moet worden. Rintel stelt als een treinreis naar de Duitse stad vier uur duurt in plaats van zes, vluchten naar Berlijn geschrapt kunnen worden. Ze vult aan open te staan voor treinverbindingen waar vliegtuigverbindingen overbodig zijn. Jetten denkt ook dat Schiphol beter ingezet kan worden voor langeafstandsvluchten. ‘Dan kun je de vliegbewegingen van Schiphol inzetten met KLM voor het grote internationale netwerk. Dat is voor de KLM en de Nederlandse economie belangrijk’, zegt de demissionair minister.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.