Luxair heeft vier Embraer 195-E2’s besteld. De nieuwe vliegtuigen worden over twee jaar geleverd en vervangen oudere toestellen in de vloot van de maatschappij.
Woensdag maakten Luxair en Embraer de bestelling bekend. Behalve de order voor vier E195-E2’s heeft de luchtvaartmaatschappij opties veiliggesteld voor vijf extra vliegtuigen, die indien nodig ook kunnen worden omgezet naar de kleinere E190-E2, aldus de vliegtuigfabrikant in een statement. Het eerste toestel wordt naar verwachting eind 2025 geleverd. Embraer is geen onbekende fabrikant voor Luxair. In het verleden vloog de maatschappij met de Embraer 120, 135 en 145. Momenteel leaset het bedrijf twee Embraer 190’s van German Airways.
Met de nieuwe jets vervangt Luxair geleidelijk een deel van de verouderde Dash 8-vloot. Gilles Feith, CEO van de maatschappij, gaf al eerder aan dat de Dash-toestellen in 2024 of 2025 plaats gaan maken voor nieuwe vliegtuigen. Volgens de topman werd er niet alleen naar de Embraer E2 maar ook naar de Airbus A220 gekeken als vervanging.
737 MAX
Luxair is druk bezig met het vernieuwen van haar vloot. In juli nam de maatschappij nog haar eerste Boeing 737 MAX 8 in ontvangst. De komende jaren wil de airline zowel haar Dash 8-vliegtuigen als 737-700’s uitfaseren. Beide types zijn inmiddels wat ouder en te klein geworden voor het bedrijf. Opmerkelijk is dat Luxair op de Paris Air Show dit jaar vier Boeing 737 MAX 7’s bestelde. Het is daarmee de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die de kleinste MAX-variant kiest.