Transavia vervangt haar Boeing 737’s de komende jaren door zuinigere Airbus A320- en A321neo’s. De maatschappij heeft hulp van Aircraft End-of-Life Solutions ingeschakeld om zich van Boeing-onderdelen te ontdoen.
Transavia heeft een zevenjarig contract met Aircraft End-of-Life Solutions (AELS) afgesloten, dezelfde termijn waarbinnen de nieuwe Airbussen aan de maatschappij worden geleverd. AELS zal in die periode alle Boeing-onderdelen van de airline overnemen om ze hoofdzakelijk weer gereed te maken voor hergebruik in de luchtvaart. Op deze manier kan Transavia zich op een verantwoorde en duurzame manier ontdoen van al haar Boeing-componenten.
AELS staat vooral bekend om het ontmantelen van vliegtuigen. De insteek bij het bedrijf is om toestellen zo milieuvriendelijk en duurzaam mogelijk uit elkaar te halen en daarmee bewust bij te dragen aan een circulaire economie. De onderneming is gevestigd op Twente Airport, waar het al ruim twintig vliegtuigen heeft ontmanteld. Ongeveer 95% van een vliegtuig dat door AELS uit elkaar wordt gehaald krijgt een tweede leven. Of er in de toekomst ook Transavia-machines door het bedrijf worden ontmanteld is niet bekend.
Airbus
In 2021 werd duidelijk dat zowel Transavia als KLM definitief met Airbus in zee gingen. Een beslissing die voor sommigen als een verrassing kwam, de Boeing 737 MAX leek immers een voor de hand liggende keuze als vervanging voor de 737-800. In totaal werden er honderd toestellen besteld van de A320neo-familie met opties voor zestig extra vliegtuigen. De eerste A321neo voor Transavia, registratie PH-YHZ, werd onlangs gespot bij de Airbus-fabriek in Hamburg.