Precies vandaag, of eigenlijk precies gisteren, maar dan in 1997, stortte de bekende countryzanger John Denver in de Stille Oceaan. De man had 2700 vlieguren op zijn naam, dus een gebrek aan ervaring was waarschijnlijk niet de oorzaak.
Het toestel, een VariEze, was gekocht van iemand die het zelf gebouwd had op basis van een ontwerp van de beroemdeĀ constructeur Burt Rutan. U weet wel: die snuiter met die grote bakkebaarden, die in de woestijn van CaliforniĆ« de meest bizarre vliegtuigen ontwikkelt. Rutans ontwerpen krijgen vrijwel altijd veel applaus van de vliegendeĀ community, maar scoren opmerkelijk weinig commercieel succes.Ā
Uit onderzoek bleek dat de bouwer van het vliegtuig de benzinekraan niet zoals te doen gebruikelijk ergens middenvoor had geplaatst, maar linksachter, boven de schouder van de piloot. De kraan was daardoor met strak aangetrokken seat belts nauwelijks te bedienen. Denver had zelfs een grote nijptang bij zich, omdat hij het probleem al verwachtte. Toen het wrak geborgen was bleek de kraan nog op de lege tank te staan. Denver was sowieso met idioot weinig brandstof vertrokken, maar had aangekondigd slechts een paar circuitjes te willen vliegen.
John Denver, een beroemdheid indertijd, had het vliegen niet van een vreemde. Zijn vader vloog bij de Amerikaanse luchtmacht op de roemruchte B-58 Hustler. Een soort Concorde Avant la Lettre, met vier Starfighter-motoren eronder. Stoerder is bijna niet mogelijk. Dat je dan een halve hippie als zoon krijgt, is dan natuurlijk vrijwel onvermijdelijk. Al ging John wƩl vliegen, net als zijn vader. Hij zong er zelfs over: leaving on a jet plane. Luister maar eens.
Goof Bakker neuzelt nog een tijdje door over zelfbouwers et cetera; u hoort ‘mĀ als u deze link naar z’n podcast aanklikt.Ā
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.