Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Trein nog altijd maar beperkt alternatief voor vliegtuig
Duurzaamheid

Trein nog altijd maar beperkt alternatief voor vliegtuig

RedactieDoor Redactie17/10/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
vliegtuig trein
© Eurocontrol, Think Paper #11
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Nog altijd slaagt de internationale trein er maar mondjesmaat in de reizigers die momenteel op Schiphol het vliegtuig nemen, aan te trekken, aldus de conclusie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Ondanks de goedkopere treinkaartjes biedt de trein nog onvoldoende voordelen.

Onderzoekers van het KiM hebben gekeken naar reizen vanuit Amsterdam naar bestemmingen als Berlijn, Londen, Parijs, Kopenhagen en Brussel, en nog negen andere steden die zich binnen een straal van 800 kilometer van Schiphol bevinden. KiM concludeert dat slechts 6 procent van deze vliegreizen in 2030 mogelijk vervangen zal zijn door treinreizen, wat neerkomt op ongeveer 5.600 vluchten van en naar deze dertien Europese steden per jaar. Dit percentage kan in tien jaar tijd mogelijk stijgen tot 10 procent, wat overeenkomt met 11.000 vluchten. Er zijn kansen om dit aandeel verder te vergroten tot 22 procent in 2040, bijvoorbeeld door de treintickets nog eens 20 procent goedkoper te maken. Bovendien zou het aanbod van reistijden moeten worden uitgebreid en de reistijden verkort. Het potentieel van nachttreinen is niet meegenomen in het onderzoek, omdat het KiM van mening is dat nachttreinen niet te vergelijken zijn met vliegtuigen. ‘Bovendien is de nachttrein in de huidige situatie nog een niche’, aldus het KiM. Zij verwachten dat ‘de luchtvaartpassagier op dit moment niet noodzakelijk de eerste doelgroep is die de nachttrein gaat gebruiken’.

Hybride reizen

Naast de trein als volledig alternatief voor het vliegtuig zijn er ook hybride-vormen. Zo zijn er ook manieren om het gemakkelijker te maken een deel van de vluchten te vervangen door treinreizen. De onderzoekers denken aan gecombineerde trein-vliegtickets en aanvullende bagageservices. Dit zou echter aanzienlijke inspanningen vergen van de exploitanten en vervoerders in de spoor- en luchtvaartsector, aldus het rapport. Een andere reden voor de beperkte verschuiving naar treinreizen is dat er nu 20 procent minder korte afstandsvluchten worden uitgevoerd dan in 2017, toen het vorige rapport verscheen. Hierdoor is er minder potentie om deze vluchten door treinreizen te vervangen, aldus de onderzoekers. Dit komt deels door de nawerking van de coronapandemie.

Trein blijft duur

Toch blijven de hoge kosten van treinreizen een competitief voordeel voor de luchtvaart. Uit eerder onderzoek van Greenpeace bleek onder andere dat treinkaartjes tussen grote Europese steden doorgaans duurder uitpakken dan vliegtickets. Het onderzoek vergelijkt het reizen per trein en vliegtuig over 112 routes in Europa (Europese Unie, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Noorwegen) op negen verschillende tijdstippen. Van de geanalyseerde routes zijn er 94 internationaal en achttien binnenlands. Sinds 2018 zijn de vliegtickets voor de meeste bestemmingen duurder geworden, met een gemiddelde prijsstijging van 78 procent voor de dertien onderzochte bestemmingen. Daarentegen zijn treinkaartjes gemiddeld 10 procent goedkoper geworden. De onderzoekers hebben de prijzen minstens zes weken voor vertrek bekeken. Vooral Deutsche Bahn staat bekend om zijn prijsschommelingen op het laatste moment. De treintarieven op de verbindingen naar Brussel, Parijs en Londen zijn gestegen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
duurzaamheid KiM Rapport Trein
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025Redactie

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025Redactie

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie
Recent

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?