Emirates mag voorlopig nog niet uitbreiden in Duitsland. De maatschappij wil nieuwe routes starten naar Berlijn en Stuttgart, maar krijgt geen toestemming naar meer dan vier Duitse steden vliegen.
Emirates zelf noemt diverse voordelen van het uitbreiden van de landingsrechten die het bedrijf momenteel heeft. Zo zouden er banen worden gecreëerd op de luchthavens, het toerisme toenemen en de handelsrelatie met de Verenigde Arabische Emiraten worden versterkt.
Het gemeentebestuur van Berlijn, dat meer langeafstandsvluchten naar Brandenburg wil, staat positief tegenover de mogelijke komst van Emirates. Momenteel ziet de luchthaven slechts een handjevol langeafstandsvluchten. Onder andere Delta, United, Norse, Hainan Airlines en Scoot zijn actief op de luchthaven.
Lufthansa bedient Berlijn vanuit haar hubs in Frankfurt en München, waar reizigers kunnen overstappen op het langeafstands netwerk van de maatschappij. Tot 2017 bood het inmiddels failliete Air Berlin diverse routes naar de Verenigde Staten aan vanuit Berlijn.