Vier Fokkers van het failliete Montenegro Airlines worden momenteel te koop aangeboden. Op een veiling kan het publiek tot 8 november bieden op de vliegtuigen.
Eenmaal, andermaal… naar de hoogste bieder voor 85.000 euro? Het zou zomaar kunnen gebeuren met vier Fokker 100’s in Montenegro. Montenegro Airlines ging aan het eind van 2020 failliet als gevolg van de coronacrisis en werd snel vervangen door een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij genaamd Air Montenegro. Deze nieuwe maatschappij nam enkele Embraer 195-vliegtuigen over van Montenegro Airlines, maar voor de oude Fokker 100’s die het in dienst had was geen rol meer weggelegd.
Nu worden de toestellen tegen bodemprijzen aangeboden op een veiling. De startprijzen voor de Fokkers variëren van 85.000 euro voor het goedkoopste exemplaar tot 116.000 euro voor de duurste. Eerder werd al een poging gedaan ze te verkopen maar toen vonden de toestellen geen kopers. Zodoende zijn de startprijzen nu gehalveerd. Het is belangrijk op te merken dat er extra kosten voor transport vanuit Podgorica zullen zijn, omdat de Fokkers na vele jaren van stilstand niet meer luchtwaardig zijn.
Fokker 100
De Fokker 100 is het grootste verkeersvliegtuig dat Fokker heeft gebouwd. Het vliegtuig is bedoeld voor korte afstanden en biedt plaats aan ongeveer honderd passagiers. De Fokker 100 is in wezen een verlengde en ingrijpend gemoderniseerde variant van de oudere F28 Fellowship. Bij de ‘100’ werden onder meer de vleugel aangepast en de spanwijdte vergroot, een modernere cockpit geïnstalleerd en gekozen voor nieuwe motoren. Van de Fokker 100 zijn er tot de ondergang van de fabriek in 1996 in totaal 283 geleverd. Vlak voor het faillissement had Montenegro Airlines nog één operationele F100: de destijds 30 jaar oude 4O-AOM. De andere vliegtuigen stonden al jarenlang aan de grond. Montenegro Airlines was een van de laatste luchtvaartmaatschappijen in Europa was die dit Nederlandse type vliegtuig gebruikte.