Wizz Air zal volgend jaar over 23 procent minder capaciteit beschikken, zo blijkt uit een analyse van de Citigroup, dat vorige week adviseerde om aandelen in het bedrijf te verkopen. De afgelopen maanden hebben de aandelen van Wizz Air de helft van hun waarde verloren, een trend die nog steeds door lijkt te zetten.
De capaciteitsreductie wordt veroorzaakt door problemen met de Pratt & Whitney PW1100G-motoren, die onder andere worden gebruikt door de A320neo’s en A321neo’s van Wizz Air. In juli werd aangekondigd dat 1200 van de geleverde motoren binnen een jaar geïnspecteerd moeten worden op microscopische scheurtjes in de turbinebladen. Voor de meeste maatschappijen leiden de inspecties tot een capaciteitsreductie van een paar procent.
Wizz Air zelf gaf eerder aan te verwachten dat tien procent van de totale capaciteit in 2024 zou wegvallen. De Citigroup verwacht echter dat de motorproblemen een veel grotere impact zullen hebben op de vluchtuitvoering van de maatschappij.
Niet alle A320neo’s zijn voorzien van PW1100G-motoren. De meeste Europese maatschappijen hebben gekozen voor motoren van CFM, de LEAP 1-A, waardoor de totale capaciteitsreductie beperkt zal blijven. Ook Air France-KLM heeft gekozen voor motoren van CFM.