Precies vandaag, maar dan in 1943, maakte de Dornier Do-335 ‘Pfeil’ zijn eerste vlucht.
De achtergrond: aan het einde van de Tweede Wereldoorlog poepten alle Duitse vliegtuigfabrieken er aan de lopende band allerlei futuristische vliegtuig-concepten uit. Sommige voorzien van productierijpe turbinemotoren, andere van druk-cabines, van IFF/radarsystemen, en zelfs schietstoelen. De geallieerden hebben er nog twintig jaar lang plezier aan gehad om deze schatkamer door te vlooien.
De Do-335 was een voorbeeld van het innovatieve denken van Dornier, een fabriek die tot vrij recent nog originele, zij het niet altijd even succesvolle toestellen het licht deed zien.
Omdat de familie Dornier de naam koste-wat-kost wilde behouden, werd de fabriek nooit opgeslokt door holle-bolle-Airbus. Maar heel veel heeft dat Dornier niet opgeleverd; in 2002 ging het bedrijf failliet.
De ‘335 ‘ was één van de laatste Duitse pogingen om de bommen-werpende armada’s van de RAF en de USAAF een halt toe te roepen. Het toestel moest met name de begeleidende jagers met zijn superieure snelheid het hoofd gaan bieden. Helaas voor de Nazi’s was de Pfeil een schoolvoorbeeld van ‘too little, too late’.
Na de oorlog is één exemplaar naar Amerika gebracht en uitgebreid getest. Fenomenale prestaties, zo bleek, maar helaas was het ontwerp inmiddels ingehaald door de straaljager, ook al een voornamelijk Duitse ontwikkeling.
Goof Bakker mijmert in deze podcast nog een tijdje door over deze bizarre Dornier, en andere push-pull vliegtuigen.