Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Nederlandse luchtvaart: koploper of kop-van-Jut? | Column
Column

Nederlandse luchtvaart: koploper of kop-van-Jut? | Column

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek28/10/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Giel Jan Koek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Nadat Nederland honderd jaar geleden bij een kopgroep van luchtvaartpioniers hoorde, is er nu weer een omwenteling in de luchtvaart gaande. Een eeuw geleden ging het om de vliegtuigen van Anthony Fokker en de eerste vluchten van KLM. Nu gaat het over grenzen stellen aan de ongebreidelde groei. 

Hoewel het opzetten van een nieuwe industrie een stuk leuker is dan het beteugelen ervan, is dit laatste niet minder relevant. Wanneer een industrie groeit is het onvermijdelijk dat er behoefte komt aan het inpassen van die groei in veranderende maatschappelijke behoeften. 

We zien dat op allerlei terreinen. Zo werd er eind 19de eeuw een begin gemaakt met het verbeteren van arbeidsomstandigheden voor fabrieksarbeiders. De markt bleek niet in staat om te produceren op een manier die niet ten koste ging van de medewerkers. Dus werd er beleid gemaakt om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. En de kritieken van toen behoren al lang tot de verleden tijd. Zelfs de meest liberale partijen bouwen voort op de initieel socialistische ideeën.

Vanuit diezelfde optiek moeten auto’s inmiddels voldoen aan verregaande veiligheidseisen en milieunormen. En ook de Formule 1 zou er vandaag de dag anders uitzien wanneer betrokkenen zich niet hadden bekommerd om de veiligheid van de coureurs. Wie nog live iemand wil zien verongelukken moet afstemmen op de Isle of Man TT. 

Gelukkig heeft de luchtvaartindustrie, grotendeels op eigen initiatief, de veiligheid voor passagiers tot ongekende hoogten weten te brengen. Echter, om de arbeidsomstandigheden voor het afhandelingspersoneel op orde te krijgen moet er wel gesteund worden op linkse verworvenheden als een minimumloon en gereguleerde arbeidstijden. Om een industrie op een maatschappelijk wenselijke manier te laten groeien is er inbreng nodig van zowel de markt als beleidsmakers. 

De luchtvaart weet al meer dan een eeuw de bemoeienis van beleidsmakers van zich af te schudden. En de successen zijn groter dan iemand ooit aan het begin van de vorige eeuw had kunnen voorstellen. Desondanks is er ook een groeiende behoefte om oog te hebben voor de schaduwzijde van die ongebreidelde groei. Op dezelfde manier als dat bij andere industrieën is gegaan.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik het volledig eens ben met de plannen die nu op ministeries worden uitgewerkt, maar ik denk wel dat het goed is dat er gekeken wordt naar hoe de luchtvaart in de toekomst haar maatschappelijke en economische rol moet invullen. In Nederland en daarbuiten. 

Het verleden laat zien dat oog hebben voor schaduwkanten op lange termijn geen belemmering hoeft te zijn voor de kwaliteit of beschikbaarheid van een product. In tegendeel. Hoewel wij in Europa geen chloorkippen mogen verkopen, is het aanbod van kippenvlees nooit groter geweest. En ondanks de veiligheidseisen die aan auto’s worden gesteld worden er nu meer auto’s verkocht dan ooit tevoren.

Wanneer de luchtvaart het juiste beleid met het juiste ondernemerschap weet te combineren is het ook voor deze industrie mogelijk om op een gezondere manier te groeien. In Nederland zijn wij nu aan het experimenteren met hoe dat moet. Wij zijn koploper, maar daarmee ook kop-van-Jut. De kritieken vanuit de VS en IATA zijn niet mals, maar laat dat het nadenken over nieuw beleid niet tegenhouden. Het zal op korte termijn niet altijd goed gaan, maar het verleden wijst uit dat het op lange termijn voor iedereen de beste uitkomst kan zijn. 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Column Giel Jan Groei Krimp politiek Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

12/06/2025Redactie

Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

11/06/2025Redactie

Groot droneverbod op komst

11/06/2025Redactie
Recent

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Nederlands gezin staande gehouden op luchthaven

01/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?