Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gebruikt KLM te vaak vervuilende hulpmotoren op Schiphol. De toezichthouder dwingt ’s lands grootste luchtvaartmaatschappij hier nu een einde aan te maken.
KLM moet de inzet van de auxiliary power unit, kortweg APU, zo veel mogelijk gaan beperken. Deze ‘hulpmotor’ genereert stroom als een vliegtuig aan de grond staat. Volgens de ILT wordt de APU te vaak nodeloos gebruikt terwijl er groenere opties aanwezig zijn. Regels stellen dat maatschappijen de APU alleen vlak voor vertrek of na aankomst, bij extreem weer of als er geen alternatief voorhanden is mogen inzetten.
Volgens het Noordhollands Dagblad is KLM nu gewaarschuwd deze regels niet langer aan de laars te lappen. Bij nieuwe overtredingen zal de inspectie de maatschappij dan ook een dwangsom van 2500 euro opleggen. Het totale bedrag hiervan kan oplopen tot 50.000 euro. Hoewel de hoogte van dit bedrag voor KLM niet schokkend zal zijn is het wel een duidelijk signaal. Ook sluit de ILT niet uit dat verdere sancties volgen.
Een groter beklaagdenbankje
Niet alleen KLM wordt aangepakt door de ILT. Zeven andere luchtvaartmaatschappijen ontvingen ook waarschuwingen omdat ze de vervuilende hulpmotoren te vaak nodeloos inzetten. De ILT sprak tevens een afhandelingsbedrijf aan, omdat dit bedrijf onterecht toestemming gaf voor het gebruik van de APU. Luchthaven Schiphol kreeg eveneens een waarschuwing omdat volgens de ILT de communicatie over de regels met betrekking tot hulpmotoren onduidelijk was.