Eerder werd duidelijk dat sommige luchtvaartmaatschappijen de komende jaren met grote tekorten kampen door problemen met Pratt & Whitney-motoren. IndiGo is een van die maatschappijen en voorziet een forse capaciteitsreductie.
Er doen zich nog altijd veel problemen voor met de Pratt & Whitney PW1100G-motoren, ook wel GTF-motoren genoemd. RTX Corporation, het moederbedrijf van Pratt & Whitney, voorspelt dat er tot 2026 jaarlijks ongeveer 350 vliegtuigen aan de grond staan door de complicaties. In de eerste helft van 2024 zou het om maar liefst 650 vliegtuigen gaan. Aanvankelijk werd nog gedacht dat het repareren van een motor zestig dagen zou duren. Die verwachting is inmiddels bijgesteld naar driehonderd dagen.
IndiGo beschikt momenteel over ruim 270 toestellen van de A320neo-familie, die met de PW1100G-motoren vliegen. Van de neo-vloot staan nu 49 vliegtuigen aan de grond. De airline verwacht dat dit aantal de komende tijd verder zal stijgen. Daarom neemt IndiGo ‘mitigerende maatregelen en gaat meer vliegtuigen leasen.’ Ook heeft ze tientallen oudere A320ceo’s behouden om de gaten in de capaciteit te vullen. Al met al hebben de motorproblemen veel operationele gevolgen voor de luchtvaartmaatschappij.
Wizz Air
Evenals bij IndiGo is de impact van de complicaties op de operatie van Wizz Air groot. Voor de meeste maatschappijen leiden de inspecties tot een capaciteitsreductie van slechts een paar procent. Wizz Air gaf zelf eerder aan te verwachten dat tien procent van de totale capaciteit in 2024 zou wegvallen. De Citigroup, een investeringsmaatschappij, verwacht echter dat de motorproblemen een veel grotere impact zullen hebben op de vluchtuitvoering en voorspelt een capaciteitsreductie van 23 procent.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.