Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Met de Airbus A350 van Corendon naar Curaçao | Flight Report
Achtergrond

Met de Airbus A350 van Corendon naar Curaçao | Flight Report

Remco de WitDoor Remco de Wit07/11/2023Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
De A350 klaar voor de eerste vlucht © Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Sinds vrijdag 3 november pendelt Corendon Dutch Airlines vijf keer per week rechtstreeks met een geleasede Airbus A350-900 tussen Amsterdam en Curaçao. Daarmee hebben KLM en TUI er een geduchte concurrent bij. De A350, registratie EC-NZF, is eigendom van de Spaanse maatschappij World2Fly. Deze airline is onderdeel van het Spaanse World2Meet en de Iberostar Group. De eerste vlucht, die volledig volgeboekt was, ging gepaard met de gebruikelijke feestelijkheden op Schiphol en aankomstluchthaven Hato op Curaçao. Up in the Sky was aan boord.

Cockpitramen

Smaken verschillen maar velen vinden de A350 een mooi vliegtuig. Onder de vleugels hangen twee reusachtige Rolls-Royce motoren. De zwarte randen rondom de cockpitramen doen een beetje denken aan een Space Shuttle. Voor de luchtvaartliefhebber is het jammer dat de Airbus niet in volledige Corendon-kleuren vliegt. Er staan alleen grote Corendon-titels op de romp. De gemiddelde passagier zal het waarschijnlijk worst wezen. De Airbus A350 maakte tien jaar geleden haar eerste vlucht. Er zijn er ruim 550 afgeleverd, de orderboeken puilen uit. Corendon is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met dit type vliegt.

Uitzicht uit de Airbus A350 © Remco de Wit

Configuratie

Eenmaal aan boord valt direct op hoe schoon en nieuw alles er uitziet. Dat klopt ook, want deze Airbus is nog maar vijf maanden oud. Het toestel is uitgerust in een 3-3-3 configuratie met twee gangpaden. Het blijft een lange reis, maar de dunne stoelen zitten comfortabel. Er zijn ook XL-stoelen boekbaar met een beenruimte van 96,5 centimeter. Een noviteit is de Only Adult-zone. Tegen bijbetaling van 45 euro per enkele reis kun je een zetel reserveren in een van de twaalf rijen stoelen die alleen gebruikt mogen worden door passagiers vanaf zestien jaar. De afgeschermde ruimte bevindt zich voor in het vliegtuig.

Interieur van de Airbus A350 © Remco de Wit

Entertainment

In de cabine wordt de lucht elke twee tot drie minuten ververst. Dit resulteert in een hogere luchtdruk en dat voelt prettiger aan. Elke stoel is voorzien van een modern en uitgebreid entertainmentsysteem met onder andere films, tv-series, spelletjes en muziek. Het is mogelijk de vlucht te volgen via camera’s die in de staart en onder de romp van het vliegtuig zijn aangebracht. Vooral leuk bij het taxiën, de start en landing. Het geluidsniveau in de cabine is opvallend laag. De cabin crew bestaat uit een mix van Spaanse (Engelstalige) en Nederlandse stewardessen.

Safety-video

Een ander nieuwtje is de humorvolle in-flight safety-video. In navolging van bijvoorbeeld British Airways heeft Corendon bekende Nederlandse en Curaçaose (televisie)personen als Jandino Asporaat en Rico Verhoeven een rol gegeven. Dit schijnt te zorgen voor een betere aandacht bij de passagiers. Andere tv-sterren die een rolletje spelen zijn onder andere Wendy van Dijk, John Williams, Lisa Sips, Najib Amhali en Everon Jackson Hooi.

Maaltijden

Tijdens de ruim 9,5 uur durende heenvlucht serveert Corendon een warme maaltijd en een snack, allebei voorzien van een (alcoholisch) drankje naar keuze. De terugvlucht duurt een uurtje korter. De passagiers krijgen ook dan een warme maaltijd en in plaats van de snack een ontbijt. De maaltijden van het Mondi Restaurant zijn van prima kwaliteit en wijken af van het gebruikelijke ‘chicken or pasta’. Ze zijn door Curaçaoënaar Justin Niessen samengesteld. Hij is chef-kok van de Corendon Caribbean style-restaurants in Amsterdam.

Warme maaltijd aan boord © Remco de Wit

Vlootuitbreiding

Corendon bestaat 12,5 jaar. Met de vlootuitbreiding in de vorm van een Airbus A350 en de vervanging van de drie Boeing 737’s door de MAX-variant beschikt de airline over een van de nieuwste en meest duurzame vloten ter wereld. De maatschappij geeft aan dat de uitstoot per A350-passagier veel lager is dan die van de concurrentie. In de Corendon-Airbus is plaats voor 432 passagiers. Het vliegtuig is uitgerust met uitsluitend economy klasse.

Back-up

De wetlease van de A350 duurt twee jaar. World2Fly levert in die periode het vliegtuig en bemanning en zorgt voor onderhoud en verzekering. Omdat de Spaanse lessor beschikt over drie Airbus A350’s, is er back-up tijdens een onderhoudsbeurt of technisch mankement. Na twee jaar volgt een evaluatie. Wellicht dat Corendon dan de pendeldienst voortzet met een eigen toestel met als grote kanshebber een Boeing Dreamliner.

Concurrerend

Samenvattend kunnen we stellen dat Corendon een zeer concurrerend product op de markt heeft gebracht met de non-stop verbinding naar Curaçao. In het zomerseizoen wordt zelfs zes keer per week gevlogen. De Airbus A350-900 is een comfortabel toestel. Corendon biedt een vanaf-prijs aan. Er moet bijbetaald worden voor bijvoorbeeld ruimbagage, een stoel met meer beenruimte, extra catering en een zetel in het Only Adult-compartiment. Of er naast KLM en TUI nog plaats is voor een derde Nederlandse maatschappij die pendelt naar Curaçao moet de toekomst uitwijzen.

Cockpit van de Airbus A350-900 © Remco de Wit

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Airbus Airbus A350 Amsterdam Corendon Curaçao Flight Report Flight Review
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025Redactie

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025Redactie

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025Redactie
Recent

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?