Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Jaar later nog steeds raadsel hoe vliegtuig crashte
Incidenten

Jaar later nog steeds raadsel hoe vliegtuig crashte

RedactieDoor Redactie09/11/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Calandkanaal
Ter illustratie © kees torn, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Op 5 juni 2022 crashte een vliegtuig in het Calandkanaal nabij Hoek van Holland. Vandaag de dag is nog steeds onduidelijk wat de oorzaak was.

Dat blijkt uit een rapport van de Onderzoeksraad (OVV). Die dag waren de weersomstandigheden goed. Ondanks dat meldt de OVV dat mogelijk op een hoogte van tussen de 300 en 450 meter het zicht van het vliegtuig belemmerd zou kunnen zijn, omdat het bewolkt was en het licht regende. Daarentegen stelt het bestuursorgaan dat het ‘onwaarschijnlijk’ is dat de piloot hierdoor het aardoppervlak niet kon zien tijdens het restant van de vlucht. Het toestel was vanuit Oost-Duitsland vertrokken in de richting van Frankrijk. Aan boord zaten één volwassene en een middelbare scholier uit het Noorse Bergen. Beide inzittenden overleefden de crash niet.

De @Onderzoeksraad heeft na onderzoek niet kunnen vaststellen wat de oorzaak is van neerstorten microlight vliegtuig dat op 5 juni 2022 neerstortte bij het #Calandkanaal (nabij #HoekvanHolland). Piloot en passagier kwamen om het leven. Het rapport: https://t.co/1fRpW4hr5a pic.twitter.com/sXw0CpjzMv

— Onderzoeksraad (@Onderzoeksraad) November 8, 2023

Zoektocht naar vliegtuig

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) constateerde al snel dat het vliegtuig van de radar verdwenen was. Zij gaf dan ook de laatste positie door aan het Nederlandse Kustwachtcentrum (Joint Rescue Coordination Centre, afgekort de JRCC). Toen was echter nog niet bekend dat het toestel neergestort was. Daarna werd gezocht naar de machine. Onder meer duikers zochten op een diepte van 24 meter naar het toestel en daarbij werd een onderwaterdrone met sonar gebruikt. Die kan in het water objecten lokaliseren en registreren.

Aanbevelingen general aviation

Tijdens de zoektocht werden kledingstukken en een beperkte hoeveelheid wrakstukken gevonden. Uit dit laatste kon echter nog niet geconcludeerd worden of de crash een technisch mankement of een andere factor van technische aard betrof. Het wijst er volgens de OVV niet op dat het vliegtuig gebreken of afwijkingen had. Op basis van het rapport kwam het bestuursorgaan met drie aanbevelingen voor de general aviation. Ten eerste wordt aangeraden in de vluchtvoorbereiding een risicobeoordeling voor slecht weer langs de route te leggen. Daarnaast moeten VFR-piloten, vliegers die op zicht vliegen, zichzelf kenbaar maken bij de lokale luchtverkeersdienstverlener en wordt aangeraden de frequentie te verifiëren als geen communicatie gelegd kan worden met de lokale luchtverkeersleider op de volgende frequentie.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Calandkanaal Crash frankrijk Onderzoek ovv
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025Redactie

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025Redactie
Recent

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?