Twee jaar geleden vertrok de laatste KDC-10 van de Koninklijke Luchtmacht naar de Verenigde Staten. De twee tanker/transporttoestellen waren verkocht aan het Amerikaanse Omega Air Refueling. Dit commerciële bedrijf verleent op contractbasis bijtankdiensten aan onder meer de Amerikaanse defensie.
Recent publiceerde de Amerikaanse luchtmacht foto’s van een Omega KDC-10 samen met een aantal USAF F-16’s. De Amerikaanse F-16’s van de 51st Fighter Wing vlogen van hun thuisbasis Osan (Zuid-Korea) naar Singapore, om deel te nemen aan de oefening Commando Sling 23. Ter ondersteuning vloog een KDC-10 van Omega mee, niet alleen om de F-16’s in de lucht bij te tanken maar ook om materieel en grondpersoneel te vervoeren. Op de foto’s is te zien dat het gaat om de voormalige T-264.
Het is voor het eerst dat een commerciële partij gevechtsvliegtuigen van de USAF ondersteunt, door ze bij te tanken tijdens een operationele inzet. De Amerikaanse marine en marinierskorps (US Navy en US Marines) maken al vele jaren gebruik van maatschappijen als Omega. Dat de Amerikaanse luchtmacht nu ook deze stap heeft gezet is nieuw. Vermoedelijk heeft de beschikbaarheid van de KDC-10 hieraan bijgedragen. Tot de komst van de KDC-10, beschikte Omega alleen over tankers met een slangsysteem, zoals gebruikt door de US Navy. De meeste USAF toestellen worden bijgetankt met het boomsysteem. De Nederlandse KDC-10 is uitgerust met zo’n ‘boom’, een uitschuifbare bijtankbuis.
Lt. Col. Curtis Holtman, hoofd luchtmobiliteitsoperaties van de USAF Pacific Air Forces, zei hierover in een persbericht: ‘Als we commercieel bijtanken in de lucht kunnen gebruiken voor de verplaatsingen van punt A naar punt B, voor deelname aan oefeningen en training van eenheden, dan komt onze tankervloot voor gevechtsvliegtuigen vrij om klaar te staan voor onvoorziene omstandigheden. Dit is een ander mechanisme dat we kunnen gebruiken om de paraatheid van onze gevechtsvliegtuigen te vergroten.’ Volgens Holtman zullen tijdens de oefening commerciële tankers drie verschillende vliegtuigen gaan bijtanken: F-15C’s, F-16’s en F-22’s.
Bij Omega zijn de twee Nederlandse KDC-10’s bezig aan een “derde leven”. Tussen 1973 en 1995 deden de toestellen dienst als DC-10-30-CF bij Martinair. In 1992 tekende Martinair een contract met Defensie voor de verkoop van twee toestellen. In 1995 werden de PH-MBP en PH-MBT bij KLM omgebouwd tot KDC-10 tanker/transportvliegtuig voor de luchtmacht. De MBP werd T-235 “Jan Scheffer”, de MBT veranderde in T-264 “Prins Bernhard”. Met de komst van de Airbus A330MRTT tankers viel het doek voor de Nederlandse KDC-10’s. In november 2019 vertrok de T-264 naar de nieuwe eigenaar Omega, in oktober 2021 gevolgd door de T-235.
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!