Naar aanleiding van twee crashes van een Antonov An-2 in één jaar heeft de Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsiya aanbevelingen gedaan.
Zij raadt exploitanten van de An-2 en kleinere types aan hun piloten beter op te leiden voor situaties waarin de weersomstandigheden abrupt verslechteren, blijkt uit een brief van Rosaviatsiya die in handen is van Aviatorshina. Er moet meer aandacht besteed worden aan het inschatten van het weer, evenals aan de beslissingen die als gevolg daarvan genomen moeten worden. Tevens raadt de luchtvaartautoriteit aan dat piloten beter getraind worden om te vliegen met ijsvorming en dat de visual flight rules, vliegen op zicht, opgehelderd worden.
Incident in januari
De aanbevelingen volgen nadat dit jaar twee incidenten met de An-2 zich voordeden. De eerste vond in januari dit jaar plaats. Het toestel, registratie RA-71165, kreeg tijdens een vlucht te maken met slechte weersomstandigheden. Daarnaast ontstond ijsvorming. De piloten wilde naar een andere luchthaven vliegen, maar verloren snel hoogte. Uiteindelijk crashte de An-2 tien kilometer ten oosten van het Russische dorp Karatayka. Bij het ongeluk kwamen zowel de copiloot als een passagier om het leven. Uit onderzoek bleek dat de vliegers de risico’s op ijsvorming niet goed hadden ingeschat, ze het vliegplan vroegtijdig hadden gewijzigd en dat ze zich niet hielden aan de visual flight rules.
Andere crash
Deze maand crashte opnieuw een An-2. Het vliegtuig, registratie RA-84566, raakte vermist in de oostelijke regio Tsjoekotka. Lokale autoriteiten meldden dat tijdens de vlucht de communicatie wegviel en dat het nooit op haar bestemming aangekomen was. Uiteindelijk bleek de An-2 neergestort, mogelijk opnieuw door slechte weersomstandigheden. Zowel de passagier als de twee piloten overleefden de crash, al werd de copiloot zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.