Pobeda mag haar eigen vloot voorlopig niet zelf onderhouden. De Russische luchtvaartautoriteit besloot hiertoe na een levensgevaarlijke ontdekking.
Rusland trof vele maatregelen voor luchtvaartmaatschappijen ter vergemakkelijking van hun onderhoud vliegtuigonderhoud. Zo gaf de Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsiya certificaten uit, waarmee airlines niet-standaardreparaties aan vliegtuigen en onderdelen zelf kunnen uitvoeren. Pobeda is de eerste maatschappij die het certificaat ontving en nu alweer moet inleveren. Inspecteurs ontdekten dat het bedrijf grove overtredingen beging bij het onderhoud van haar vloot.
In een door Pobeda ontwikkelde onderhoudsinstructie stond bijvoorbeeld dat de bevestiging van een antenne na reparatie één keer per week van buitenaf en elke drie maanden van binnenuit gecontroleerd moet worden. Technici voerden de inspecties daarentegen niet uit. De machine zou ongeveer anderhalve maand lang zonder tussentijdse controles hebben gevlogen. Ook zouden tientallen monteurs niet bevoegd zijn om aan vliegtuigen te sleutelen. De maatschappij mag vluchten blijven uitvoeren, maar moet voorlopig het onderhoud laten uitvoeren door Aeroflot.
Productie
Door de westerse sancties kampt Rusland nog altijd met een groot onderdelentekort. Om dit tegen te gaan besloot het land Boeing- en Airbus-onderdelen te gaan kopiëren. ‘We gaan ons bezighouden met de ontwikkeling, certificering en productie van luchtvaartcomponenten voor alle soorten buitenlandse vliegtuigen. De componenten zijn onder andere voor cabines en structurele reparaties’, stelde Aeroflot eerder.