Aurigny Air Services, de regionale luchtvaartmaatschappij van de Kanaaleilanden, wil haar enige Embraer 190 verkopen. Daarmee bestaat de vloot straks voor het eerst sinds 2014 weer volledig uit turbopropvliegtuigen.
De Embraer, registratie G-NSEY, wordt doorgaans ingezet op de route tussen Guernsey, waar Aurigny Air Services is gebaseerd, en Londen Gatwick Airport. Op drukke dagen vliegt de machine soms zes keer op en neer naar Londen. Het plan om het toestel te verkopen lijkt op het eerste gezicht opmerkelijk, omdat de machine een snelle verbinding met Londen, een grote hub, mogelijk maakt.
In een verklaring geeft Aurigny aan dat een vloot die enkel uit turbopropvliegtuigen bestaat voor een ‘meer gestroomlijnde en efficiënte dienst’ zorgt. Daarnaast denkt de maatschappij dat de verkoop minder verstoringen op zal leveren. Omdat het bedrijf over slechts één E195 beschikt kan het immers niet snel een vervangend toestel regelen. Tot slot is de Embraer een grote kostenpost voor de airline. Zo moet personeel speciaal worden opgeleid voor het vliegen en onderhouden van de jet. Ook beschikt Aurigny over extra gereedschap en reserveonderdelen.
Kritiek
De keuze van Aurigny om het toestel te verkopen levert op de Kanaaleilanden ook kritiek op, omdat de capaciteit aanzienlijk daalt en de ticketprijs dan hoger wordt. De ATR 72 beschikt namelijk over slechts 72 zitplaatsen terwijl de E195 met 122 stoelen is uitgerust. De maatschappij spreekt dit tegen. Volgens Nico Bezuidenhout, Aurigny-CEO, blijft de capaciteit gelijk. Voor de Embraer komen namelijk twee ATR 72’s terug. De airline wil ook een nieuwe route openen naar Londen City, waardoor het stoelaanbod wordt verdeeld.
De vloot van Aurigny bestaat momenteel uit zeven vliegtuigen waarvan drie ATR 72-600’s, twee Dornier 228NG, één Dorniers 228’s en één Embraer E195.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.