Ook het definitieve krimpplan van Schiphol zal naar verwachting zorgen voor protest vanuit de Europese Commissie en de Verenigde Staten. Hoewel de verregaande gedwongen krimp van de baan is melden ingewijden dat ook de nieuwe plannen zullen leiden tot problemen.
Ook de definitieve krimpplannen van Minister Harbers voor Schiphol zullen niet met open armen worden ontvangen door de Europese Commissie en de VS. Naar verwachting zal Brussel ook nu met een kritische reactie komen, zo meldt De Telegraaf.
Bij de herziene plannen is naar verluidt niet goed gekeken naar alternatieve krimpplannen zoals bijvoorbeeld dat van KLM. Ook zou de zogenaamde balanced approach, de voorgeschreven gang van zaken in Europees verband, botsen met de voornemens van Harbers. Volgens ingewijden blijft de situatie met betrekking tot luchtvaartverdragen onveranderd. De Verenigde Staten dreigen met sancties voor KLM vanwege ingetrokken slots op Schiphol, wat zij beschouwen als een schending van het luchtvaartverdrag. Een bron meldt aan de krant dat de Amerikanen ook volgend jaar november niet zonder weerstand hun bestaande slots zullen opgeven.
VNV wil meer tijd
Betrokkenen wachten de ontwikkelingen rond de krimpplannen nog altijd in spanning af. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) pleit voor meer tijd en heeft het ministerie en de Europese Commissie steeds geadviseerd te focussen op alternatieve en operationele maatregelen om negatieve effecten op werkgelegenheid, netwerk en banen rond Schiphol te voorkomen. Voorman Camiel Verhagen geeft aan dat dit altijd is tegengehouden vanwege een vastgehouden tijdspad. Nu de krimp is uitgesteld ziet de vereniging de kans voor het kabinet om geluidsreductie te realiseren door te investeren en negatieve effecten te vermijden.
Lees ook: Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.