Hoewel de krimp van Schiphol voorlopig van tafel is, vreest easyJet dat door personeelstekorten alsnog niet maximaal geopereerd kan worden.
De Engelse low cost carrier verwacht dat Schiphol tijdens de zomer evenals vorige jaren te maken krijgt met personeelstekorten waardoor luchtvaartmaatschappijen alsnog niet hun maximale capaciteit kunnen benutten. Doordat de krimp halverwege november pas in de ijskast gezet werd, moeten bedrijven op Schiphol, waaronder die van de beveiliging en de afhandeling, op zoek naar nieuw personeel. Ook Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hield rekening met de krimp en liet eerder weten dat door de tekorten mogelijk alsnog niet alle vluchten doorgang kunnen vinden. ‘Er worden nu van alle kanten nieuwe argumenten ingebracht die ertoe kunnen leiden dat niet optimaal vanaf Schiphol kan worden gevlogen. Problemen die er eerder niet waren. Dat zijn zaken die opgelost moeten worden’, zegt William Vet, topman van easyJet Nederland, in Het Parool.
Benutting van slots
De krimp zou ertoe leiden dat luchtvaartmaatschappijen moesten snijden in het aantal slots. easyJet, een van de grootgebruikers van Schiphol, zou volgens Vet 3,1 procent, ook wel twee vluchten per dag, moeten inleveren. Dat hoeft nu (voorlopig) niet. De easyJet-topman verwacht dat nog meer reizigers ten opzichte van vorige zomer een vlucht boeken. ‘We zien aan de boekingen dat mensen blijven boeken, ondanks alle uitdagingen op financieel vlak. We lopen zelfs al iets voor, vergeleken met vorig jaar’, aldus Vet. De capaciteit die nu weer beschikbaar gesteld wordt, wil Vet inzetten voor vluchten naar bestemmingen in Griekenland, Spanje en Kroatië. In tegenstelling tot de bedrijven op Schiphol kampt easyJet niet met personeelstekorten. ‘Wij kunnen optimaal opereren.’