Tijdens onderhoudscontroles in twee van haar vliegtuigen stuitte Ryanair op neponderdelen in de CFM-motoren, laat Ryanair-topman Michael O’Leary weten.
De vervalste onderdelen kwamen aan het licht tijdens controles in Texas en Brazilië. De CFM-motoren zijn behalve voor Boeing- ook voor Airbus-vliegtuigen geschikt. Het betreft de opvolger van de CFM56 die gebruikt wordt voor nieuwe types waaronder de A320neo en 737 MAX. Ryanair heeft een groot aantal 737 MAX-machines in haar vloot. De luchtvaartmaatschappij plaatste dit jaar nog een bestelling voor honderden van deze vliegtuigen.
Veiligheidswaarschuwing
De CEO geeft volgens The Telegraph aan dat de delen te herleiden zijn naar de Britse leverancier AOG Technics. Deze supplier maakt volgens hem geen deel uit van het aantal dat de Ierse low cost carrier heeft goedgekeurd. O’Leary riep dan ook op tot strengere controles op externe leveranciers van straalmotoren. De Civil Aviation Authority (CAA0, verantwoordelijk voor de vliegveiligheid in het Verenigd Koninkrijk), heeft luchtvaartmaatschappijen een veiligheidswaarschuwing gestuurd waarin staat dat ‘zij de levering van een groot aantal vermoedelijk niet goedgekeurde onderdelen onderzoekt die te traceren zijn naar AOG Technics’.
Juridische stappen
AOG Technics kwam eerder in opspraak toen aan het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) vragen gesteld werden over neppe en ongedocumenteerde componenten. Daarnaast merkte de fabrikant van straalmotoren CFM International op dat 68 motoren neponderdelen bevatten. Behalve Ryanair troffen Delta Air Lines, American Airlines en Southwest Airlines verdachte onderdelen in hun toestellen aan. CFM International ondernam naar aanleiding van de bevindingen juridische stappen tegen AOG Technics. Het Amerikaanse ministerie van Justitie bevindt zich momenteel in de beginfase van het onderzoek.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.