Een Boeing 737 MAX van TUI Engeland maakte een ongeplande landing op Tenerife toen de brandstof na twee landingspogingen begon op te raken.
Het toestel, registratie G-TUMU, vertrok donderdagochtend 10:00 uur lokale tijd vanuit het Schotse Glasgow op weg naar Las Palmas, een luchthaven op het Canarische eiland Gran Canaria. Na vier uur in de lucht te hebben gezeten, naderde de machine haar bestemming. Op dat moment kreeg het eiland echter te maken met harde windstoten. Ten noorden van Gran Canaria cirkelde de 737 MAX één keer rond waarna het plan was in zuidelijke richting te landen. Dat lukte de eerste keer niet. De machine maakte op een hoogte van 115 meter boven de landingsbaan een doorstart. De piloten maakten opnieuw een rondje en deden niet veel later een tweede landingspoging die wederom mislukte. Terwijl het vliegtuig zich 135 meter boven de grond bevond werd de klim weer ingezet.

Brandstof raakt op
Vlak daarna squawkten de piloten volgens Aviation Source code 7700. Dat kwam doordat de brandstof dreigde op te raken. Voor een vlucht vanuit Glasgow naar Las Palmas is gewoonlijk ongeveer viereneenhalf uur en een buffer aan kerosine nodig. De 737 MAX zat na de landingspogingen op een vliegtijd van bijna vijf uur. Op een hoogte van drie kilometer zette de 737 de route voort richting Tenerife, een Canarisch eiland ten westen van Gran Canaria. Op Tenerife South Airport slaagden de vliegers er wel in veilig te landen. Uit gegevens van Flightradar24 blijkt dat de machine daar tot 22:30 uur lokale tijd bleef staan. In 25 minuten vloog de 737 MAX alsnog naar Gran Canaria. Een dag later keerde het toestel pas terug naar Glasgow.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
