Twente Airport kondigde donderdag aan een overeenkomst te hebben afgesloten met de Duitse start-up Flyvbird. De luchtvaartmaatschappij wil elektrische vluchten aanbieden vanaf de luchthaven.
Flyv en Twente Airport willen onderzoeken hoe de luchthaven beter kan worden geïntegreerd in het netwerk van Europese luchthavens voor ‘on-demand luchttaxidiensten’. De twee partijen willen met de samenwerking tevens grondoperaties optimaliseren en vereenvoudigen voor de netwerken die de maatschappij wil opbouwen. Tomislav Lang, een oprichter van Flyv, is verheugd om ‘Twente Airport toe te voegen als een vooruitstrevende, progressieve nieuwe regionale luchthavenpartner.’
Gerben Groothuis, eFlight Business Development Manager op Twente Airport, noemt de aanpak van Flyv voor de introductie van elektrische vluchten slim. ‘Men kan op Twente Airport oefenen met bestaande toestellen om de service uit te proberen, zodat over enkele jaren de overstap naar schone en stille toestellen vlot kan worden gemaakt.’ Naar verwachting vinden de eerste vluchten van Flyv op Twente Airport in 2025 plaats, in de eerste instantie met een Tecnam P2012 Traveller. Daarna volgt de hybride elektrische Electra en uiteindelijk de volledig elektrische Eviation Alice.
Elektrische partners
Flyv is al de vierde ‘elektrische’ exploitant die in de toekomst vluchten wil starten van en naar Twente Airport. In november maakte de luchthaven bekend een samenwerking aan te gaan met het Britse Lyte Aviation. De airline wil pendeldiensten opzetten tussen Twente en Parijs, München en Birmingham. Eind 2022 tekende Twente een overeenkomst met Fly with Lucy. Dit Nederlandse bedrijf wil vluchten voor (zaken)reizigers tussen regionale luchthavens in Europa aanbieden. Afgelopen mei haalde het vliegveld Electron Aviation binnen. Deze partij wil in 2027 beginnen met elektrische vluchten op de korte afstand voor vijf passagiers.