Het Franse Dassault Aviation heeft recentelijk het eerste exemplaar van de gloednieuwe Falcon 6X opgeleverd. De zakenjet kreeg eind augustus de goedkeuring van zowel de European Aviation Safety Agency (EASA) als de Amerikaanse Federal Aviation Authority (FAA).
De eerste Falcon 6X van Dassault is eind vorige maand aan een anonieme klant overgedragen. Het nieuwste type zakenjet van de Franse fabriekant heeft een razendsnelle ontwikkeling doorgemaakt. Sinds de eerste vlucht van de Falcon 6X op 10 maart 2021 heeft een trio prototypes een intensief certificatieprogramma doorlopen, dat in mei 2023 na meer dan 1.500 vlieguren werd afgerond. Een vierde vliegtuig werd gebruikt als demonstratietoestel.
De 6X van Dassault biedt plaats aan zes tot zestien passagiers in een cabine van 12,3 meter lang en 1,98 meter hoog. De zakenjet wordt aangedreven door Pratt & Whitney PW812D ‘geared turbofans’ (GTF’s). Met deze motoren kan een maximale kruissnelheid van 516 knopen (956 km/u) op FL510 (15.545 meter) worden behaald. Voor een vanafprijs van 53,8 miljoen dollar kan de klant 5.500 nautische mijlen (10.200 km) afleggen in alle luxe.
Een stormachtig begin
Na aanhoudende problemen met de Safran-motoren moest Dassault Aviation noodgedwongen een nieuw type zakenjet ontwikkelen. De Falcon 5X, die voor het eerst vloog in 2017, voldeed met de motoren van Safran niet aan de eisen en flopte in 2018 definitief. Hierna werd door Dassault gewerkt aan de 6X. De nieuwe variant is langer en heeft verbeterde motoren.