De enige luchtwaardige Fokker F.VIIb-3m heeft eerder deze week haar eerste vlucht gemaakt na meer dan twintig jaar. Dit maakte de Australische Historical Aircraft Restoration Society (HARS) bekend.
De “Historical Aircraft Restoration Society” (HARS) bevindt zich op Shellharbour Airport, zo’n 100 kilometer ten zuiden van Sydney. Verdeeld over twee hangaars bezit het museum bijna veertig toestellen, waarvan een aanzienlijk aantal in vliegende staat. Een van de pronkstukken is een vliegende replica van de “Southern Cross”, een Fokker F.VIIb-3m.
Met de oorspronkelijke Southern Cross vloog Charles Kingford-Smith in 1928 voor het eerst van Californië over de Stille Oceaan naar Australië. Dit toestel is bewaard gebleven en staat in een museum in Brisbane. Tussen 1980 en 1987 is een vliegende replica van de Fokker gebouwd als eerbetoon aan “Smithy”. In 1988 toerde het toestel door Australië vanwege het zestigjarig jubileum van Smithy’s vlucht. De Fokker zamelde toen geld in voor de Royal Flying Doctor Service (RFDS).
In 2002 raakte het vliegtuig zwaar beschadigd toen het een hoofdwiel verloor tijdens de start. Bij de landing brak een stuk van drie meter van de vleugel af. Na lang onderhandelen met de regionale regering van South Australia, kon de HARS uiteindelijk in 2010 het toestel overnemen. Afgelopen dinsdag maakte de Fokker een eerste testvlucht na de reparatie en restauratie.
Jim Thurstan, hoofd van het Southern Cross restauratieproject: ‘De testvlucht afgelopen dinsdag was zeer bevredigend en succesvol. Het vliegtuig presteerde zoals verwacht en er werden geen defecten gemeld. Anthony Fokker zou het hebben goedgekeurd!’ De eerste testvlucht werd uitgevoerd door Bruce Simpson en Mark Thurstan, zoon van Jim Thurstan. Simpson is een gepensioneerd senior-piloot bij Qantas. In 2004 vloog Simpson een Fokker F.27 Friendship van Australië naar Lelystad. Deze Fokker staat tegenwoordig in NLM-kleuren in het Aviodrome museum.
Jim Thurstan: ‘Bruce is is zowel vliegtuigtechnicus als Senior Check en Training Airline Captain. Mark Thurstan is gepensioneerd vliegtuigingenieur en gezagvoerder. Ik was aan boord als projectingenieur, adviseur en waarnemer. De testvlucht bestond uit een start en een klim naar 4000 voet, een asymmetrische prestatieproef, een overtrek (“stall”) en twee naderingen met doorstart gevolgd door een landing. Na dinsdag zijn we begonnen met het trainen van piloten op de Fokker. Op vrijdag heeft het toestel een vlucht gemaakt voor publiek en pers.’