Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Waarom is er militaire luchtverkeersleiding in Eindhoven?

    16/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»KLM 787 dag na incident nog steeds aan de grond
Incidenten

KLM 787 dag na incident nog steeds aan de grond

RedactieDoor Redactie07/12/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Boeing 787 Dreamliner © Rien Moerland
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Boeing 787-10 van KLM keerde gisterenmiddag terug naar Schiphol nadat die problemen kreeg met de rechtermotor.

Het toestel met de 100-jarige livery, registratie PH-BKA, steeg 10:15 uur op van de Polderbaan in de richting van het Colombiaanse Bogota. Ter hoogte van IJmuiden verliet de 787 het Nederlandse luchtruim. Via Londen zette de Dreamliner de route naar het Zuid-Amerikaanse continent voort. Echter, boven de Keltische Zee kregen de piloten volgens AV Herald indicaties van problemen met de rechter General Electric GEnx-motor. Wat precies aan de hand was, is niet bekend. Het was voor de piloten reden genoeg terug te keren naar Schiphol, al was het ook weer niet van dusdanig grote aard dat op een vliegveld op de route naar Nederland een ongeplande landing gemaakt moest worden.  

KLM Dreamliner fuel dump!
Diverted to Amsterdam
PH-BKA
Via @W74_alex pic.twitter.com/XSvOcwnJFL

— Menno Swart (@MennoSwart) December 6, 2023

Vluchten geannuleerd

Op een hoogte van iets minder dan tien kilometer zette de 787 de route richting Schiphol voort. Onderweg dumpte de machine brandstof. Toen de Dreamliner het Nederlandse luchtruim binnenvloog, lijnde die op voor de Kaagbaan. Daar zou het vliegtuig bijna drie uur na take-off landen. De vlucht naar Bogota werd uiteindelijk geannuleerd, evenals de terugvlucht. Het is niet duidelijk of iets voor de gedupeerde passagiers geregeld werd. Datzelfde geldt voor de reizigers in de Colombiaanse steden Bogota en Cartegena. KLM combineert drie keer per week deze vlucht als KL741. De 787 stond een dag na het incident nog steeds op Schiphol aan de grond. Volgens gegevens van Flightradar24 zou de Dreamliner morgenochtend haar rentree in het luchtruim maken met een vlucht naar Panama City, de hoofdstad van Panama.

Boven de Keltische Zee keerde de 787 terug naar Schiphol wegens een vermoedelijk probleem met de rechtermotor © Flightradar24.com

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
787 Incident KLM Motor Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Passagier filmt opmerkelijk tafereel

16/06/2025Redactie

Airbus geeft A220 upgrade

16/06/2025Redactie

Russische Sukhoi Superjet verliest motorkappen

16/06/2025Redactie
Recent

Skytrax-awards: betrouwbaar of niet?

17/06/2025

Passagier filmt opmerkelijk tafereel

16/06/2025

Airbus geeft A220 upgrade

16/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?