KLM besteedt het onderhoud aan haar Airbus A330’s uit, omdat op Schiphol niet genoeg technici beschikbaar zijn.
Momenteel heeft de luchtvaartmaatschappij elf van deze toestellen in dienst. Niet al die machines kunnen optimaal ingezet worden, omdat KLM kampt met personeelstekorten. Dat heeft onder te maken met de vergrijzing. Veel oudere monteurs gaan met pensioen en de aanwas is minimaal. Als gevolg hiervan loopt het onderhoud vertraging op. ‘Er komt een groot probleem op KLM en de Nederlandse luchtvaart af, als de handen niet ineen worden geslagen met overheid en onderwijsinstellingen. Over een aantal jaar komt het vliegen van Schiphol in gevaar als er niet voldoende technici zijn. Want zonder technische check kan geen vliegtuig de lucht in’, aldus Robert Swankhuizen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT), die hoopt een opleidingsschool op Schiphol te realiseren, bij De Telegraaf.
Uitbesteding van onderhoud
Dan is de vraag hoe KLM de personeelstekorten gaat opvangen. Het lijkt erop dat de maatschappij voorlopig gedeeltelijk is aangewezen op uitbestedingen naar het buitenland. Onder meer België en het Verenigd Koninkrijk schieten bij. Het is nog niet duidelijk of de uitbesteding blijvend is. Vooralsnog gaat het om een tijdelijke oplossing en zouden er geen gevolgen voor de werkgelegenheid zijn.