Milieuorganisaties eisen dat de natuurvergunning die Schiphol eind september dit jaar ontving vernietigd wordt.
Greenpeace, Milieudefensie en Mobilisation for the Environment (MOB), bijgestaan door SchipholWatch en Vereniging Vlieghinder Nieuwkoop, zijn van mening dat de vergunning niet op de juiste manier verleend is. Hij bevat ‘grove inhoudelijke en procedurele gebreken’, aldus hun overtuiging. Onder meer wordt gesteld dat gekeken is naar 2008, het jaar dat het Luchthavenverkeerbesluit voor Schiphol vastgesteld werd. Daarin stonden diverse afspraken vast over vliegbewegingen op de luchthaven. 2008 ‘rechtvaardigt het aantal vluchten niet’, stellen Greenpeace, Milieudefensie en MOB. Het trio stuurde een beroepschrift naar de rechtbank om in hoger beroep te gaan tegen een eerdere rechterlijke uitspraak.
Kritiek op uitkopen boeren
Direct na het verlenen van de natuurvergunning kwam uit meerdere hoeken kritiek. Onder meer belangengroepen van boeren lieten zich horen, omdat Schiphol boeren uitkocht voor meer stikstofruimte. Ook daarover zijn de milieuorganisaties niet te spreken. ‘We vinden het onbestaanbaar dat midden in een klimaatcrisis alle juridische trucs uit de kast worden gehaald om een vliegveld zo groot mogelijk te legaliseren’, aldus de milieuorganisaties bij de NOS.
Toestemming voor 500.000 vliegbewegingen
Sinds 2020 was de vergunningsaanvraag in behandeling. De afgelopen jaren leidde dit tot spanningen en onzekerheid. Schiphol voldeed toentertijd niet aan de stikstofregels, maar dit werd echter gedoogd. Christianne van der Wal, demissionair minister voor Natuur en Stikstof, verleende de vergunning van jaarlijks 500.000 vliegbewegingen, die echter haaks stond op de krimp waar Schiphol op leek af te stevenen. Zij ging hiertoe over omdat het een individuele vergunningsaanvraag betrof die voldeed aan de wettelijke criteria en procedures.