Een passagier aan boord van een KLM-vlucht kreeg na het eten van voedsel met gluten een heftige allergische aanval.
Het incident deed zich 2 oktober voor op een vlucht vanuit San Francisco naar Schiphol. Voorafgaand aan de reis had Lauren Riethoff, een 32-jarige dame uit Zuid-Holland die lijdt aan coeliakie, een ziekte van het afweersysteem, naar eigen zeggen verschillende glutenvrije maaltijden via KLM aangevraagd, zegt ze in een interview in het Algemeen Dagblad. Die aanvraag deed ze voor zowel de heen- als terugreis. Op de vlucht naar San Francisco verliep alles vlekkeloos maar tijdens de reis naar Amsterdam pakte het anders uit.
Wrap bevat gluten
Anderhalf uur voor de landing serveerde het KLM-cabinepersoneel de laatste maaltijd. Het was een ‘glutenvrije wrap’. Desgevraagd bevestigde de stewardess met klem dat er geen gluten in zaten. Riethoff at de wrap vol vertrouwen op. Tijdens de daling kreeg ze echter hevige buikpijn en zweetaanvallen. Ook werd ze misselijk. Totdat de Dreamliner, het toestel dat KLM op de route Amsterdam-San Francisco en vice versa inzet, aan de grond stond, was ze aan het braken. Eenmaal gearriveerd kon ze niet op eigen kracht het vliegtuig verlaten. Een ambulance haastte zich naar de Boeing 787. Riethoff is met een brancard uit het vliegtuig gehaald en naar een medische faciliteit op Schiphol gebracht.
Mail naar KLM
Riethoff stuurde naar aanleiding van het voorval een mail naar KLM waarin ze de luchtvaartmaatschappij wilde wakker schudden om haar protocollen met betrekking tot glutenvrije voeding te herzien. De reactie was echter bot: ‘Ik kreeg tot mijn verbazing een heel afstandelijke mail in het Engels waarin ze meteen zeiden dat ik geen poot had om op te staan’, zegt de Zuid-Hollandse. Daarop reageerde Riethoff dat ze KLM ‘met goede bedoelingen benaderde’. De luchtvaartmaatschappij bood haar excuses aan en gaf een tegoedbon van dertig euro. ‘Ik was alleen op zoek naar een beetje erkenning. Een bloemetje had ik al zoveel waardevoller gevonden dan zo’n afstandelijke tegoedbon’, aldus Riethoff. Een woordvoerder van KLM antwoordt: ‘De speciale maaltijden aan boord worden met zorg en volgens strikte protocollen bereid en verstrekt. Een veilige uitvoering van een vlucht voor crew en passagiers staat bij ons hoog in het vaandel.’