Ruud Sondag, CEO van Schiphol, vindt dat op de luchthaven een tandje bijgezet moet worden als het gaat om vernieuwing.
‘Pier C, bijvoorbeeld, had al tien jaar geleden moeten worden vernieuwd’, zegt de topman die vorig jaar het stokje overnam van Dick Benschop. ‘We bouwen nu een bagagekelder met modern tilmaterieel. We hielden een kelder op de been met tweedehands onderdelen van andere luchthavens die hun kelder hadden vernieuwd.’ In gesprek met het FD stelt hij dat er ‘een grote inhaalslag nodig’ is.
Dat Schiphol op veel vlakken is verouderd komt volgens Sondag onder meer doordat de luchthaven de goedkoopste van Europa wilde zijn. Daardoor trokken meerdere goedkope luchtvaartmaatschappijen, waaronder easyJet en Ryanair, de afgelopen jaren naar het grootste vliegveld van Nederland. De reservecapaciteit voor onderhoud en vervanging werd daarvoor gebruikt waardoor Schiphol oubollig is geworden. En dat voor een luchthaven die als belangrijk knooppunt dient. Werk aan de winkel, stelt Sondag.
Vorige directies
Dat de luchthaven zich momenteel in deze status bevindt, is volgens Sondag hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de beslissingen van vorige directies. Vanaf 2008 tot het heden stonden Gerlach Cerfontaine (1998-2009), Jos Nijhuis (2009-2018) en dus Dick Benschop (2018-2022) aan het roer. ‘Ik was er niet bij, maar ik denk dat vorige directies het een verantwoorde gok vonden om onderhoud uit te stellen. Sinds de financiële crisis van 2008 worden de dubbeltjes omgedraaid, en niet alleen hier. Ik heb het ook gezien bij ProRail. Minder kapitaalinvesteringen is bovendien goed voor je financieel resultaat’, zegt Sondag. Daarom wil de Schiphol-topman dat er geïnvesteerd gaat worden. Wel verwacht hij dat dit mogelijk consequenties heeft voor het aantal vertrekkende en aankomende vluchten.