De Embraer E2-vloot van KLM kreeg afgelopen jaar te maken met motorproblemen. De bemanning voelde zich er niet prettig bij, aldus Ben Smith, topman van Air France-KLM.
Op de Air France-KLM Group Investor Day, die afgelopen donderdag plaatsvond in aanwezigheid van de aeroTELEGRAPH, sprak hij over ‘een bijzondere geur’. In augustus kwam het nieuws naar buiten dat de technische problemen opgelost waren. Smith bevestigt dat. ‘Het probleem werd in de cabine opgelost met filters.’
Onregelmatige problemen
Lange tijd stond een deel van de E2-vloot aan de grond wegens motorperformance-problemen. Pratt & Whitney, de leverancier van de motoren, laat weten dat de vloot te maken kreeg met ‘algemene problemen’ door een gebrek aan reserveonderdelen die toeleveranciers niet (tijdig) konden leveren. Angus Clarke, de manager die zich buigt over de strategie van vloot, zegt dat de fabrikant die tijd geen vervangende motoren kon leveren. Regional Jet Center, het bedrijf dat onderhoud voor KLM Cityhopper uitvoert, zei toentertijd er alles aan te doen de vloot operationeel te houden. De problemen kwamen echter onregelmatig voor waardoor het plannen van onderhoud lastig was. Op een andere vlucht na de reparatie zou het opnieuw kunnen misgaan.
Tijdelijke oplossing
KLM zocht samen met Pratt & Whitney naar oplossingen, maar die lieten lange tijd op zich wachten. Hoewel de vliegveiligheid niet in het geding kwam, moest een deel van de E2’s wel aan de grond blijven staan. De luchtvaartmaatschappij zette de E190’s langer in en huurde tijdelijk vliegtuigen van andere maatschappijen, waaronder German Airways.