Een Boeing 777-300 van Air Canada maakte afgelopen dinsdag een U-bocht wegens een ‘onaangename koelte’ in de cockpit.
Het toestel, registratie C-FIVX, vertrok 10:15 uur, één uur en 45 minuten later dan de aanvankelijke vertrektijd, vanuit Vancouver in de richting van Toronto, een stad in het zuidoosten van Canada. Tijdens de vlucht kreeg de 777 volgens Vancouver Sun te maken met problemen aangaande de verwarmingssystemen. Deze zorgen voor geconditioneerde lucht in de cabine en worden doorgaans iedere drie tot vijf minuten volledig ververst om de luchtkwaliteit aan boord van het vliegtuig te waarborgen. Geconditioneerde lucht is een belangrijk aspect van de cabinedruk, vooral tijdens een vlucht. In de lucht is het zuurstofgehalte laag in vergelijking met op de grond. Daarnaast zorgen de systemen ervoor dat over- en onderdruk voorkomen wordt.

Geen noodtoestand
Na een klein uur te hebben gevlogen keerde de 777 om in de richting van Vancouver. Op dat moment bevond het toestel zich nog op een hoogte van ongeveer elf kilometer. Kort na de U-bocht daalde de machine naar 4.500 meter. Tijdens de terugkeer gaven de piloten geen noodtoestand af. De situatie was naar verwachting niet van dusdanig ernstige aard, maar wel ernstig genoeg om de vlucht naar Toronto niet voort te zetten. Het toestel lijnde bijna twee uur na vertrek op voor baan 8L waar het veilig landde. Wat Air Canada voor de gedupeerde passagiers regelde, is niet bekend. De problemen met het verwarmingssysteem leken echter snel opgelost: een dag later hervatte de 777 haar operaties met een binnenlandse vlucht naar Montreal, een stad vier uur vliegen bij Vancouver vandaan.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
